Po 20 latach przerwy, z Zakładów Azotowych Kędzierzyn S.A. wypłynęła barka z ładunkiem nawozów, który Odrą trafi do portu w Szczecinie. Rząd chce przywrócić barki na szlaki wodne.

Rejs ładunku 250 ton nawozów azotowych szlakiem odrzańskim ma charakter pilotażowy. Trasa liczy ponad 600 km. O wypłynięciu barki poinformowała Grupa Kapitałowa OT Logistics, operator żeglugi śródlądowej w Polsce.

Dzięki takim działaniom przywrócimy barki na szlaki wodne powiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski. Jak zaznaczył, po elektrowni we Wrocławiu, która ma być zaopatrywana w węgiel z Górnego Śląska drogą wodną, kędzierzyńskie zakłady azotowe mają stać się kolejnym beneficjentem odnowionego odrzańskiego szlaku transportowego.

– Przez ostatnie lata rola żeglugi śródlądowej w polskim transporcie była niesłusznie marginalizowana – powiedział wiceminister Witkowski. Dodał, że rząd dostrzega w tym olbrzymie pole do rozwoju. – Inicjatywa podjęta przez Grupę Azoty to jedno z pierwszych realnych działań, dzięki którym wspólnie przywrócimy barki na szlaki wodne.

Przeczytaj: Minister porachował ile będzie kosztowało przywrócenie żeglowności Odrze

Z kolei z perspektywy „Azotów”, przywrócenie Odrze funkcji transportowych to szansa na zmniejszenie kosztów transportu produktów, które powstają w zakładach mających dostęp do tego szlaku wodnego. Prezes Grupy Azoty ZAK S.A. Paweł Mortas wskazuje, że modelowym modelem współpracy w zakresie synergii w ramach grupy jest transport z zakładów w Kędzierzynie-Koźlu do zakładów w Policach.

– Rejs, którego się podjęliśmy ma charakter pilotażowy i pozwoli ocenić możliwości wykorzystania transportu rzecznego w naszej działalności – mówi Mortas. Po zakończeniu rejsu, spółka ma sprecyzować swoje dalsze plany dotyczące transportu Odrą.

Transport ma do pokonania 670 km trasą przez Kanał Kędzierzyński, Kanał Gliwicki i Odrę. Rejs wymaga przepłynięcia przez 25 stopni wodnych. Według założeń zajmie 6-7 dni.

Na początku tego roku Polska, Słowacja i Czechy podpisały memorandum ws. żeglugi śródlądowej. Celem jest udrożnienie żeglowności, połączenie jednym szlakiem wodnym trzech rzek: Odry, Łaby i Dunaju oraz aplikacja o środki unijne w tej sprawie.

Forsal.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply