Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk sprawdził ile trzeba wydać by Odra znów zaczęła pełnić dla nas funkcję szlaku komunikacyjnego.

W Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu odbyło się dziś spotkanie pod hasłem “Górna Odra dla Gospodarki Kraju”. Sam program stawia za cel takie udrożnienie Odry by na powrót nabrała ona ważnego znaczenia ekonomicznego. W spotkaniu wzięli udział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczykminister skarbu Dawid Jackiewicz oraz wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski. Ten pierwszy poinformował dziennikarzy, że jego resort przygotował założenia projektu przywrócenia całej długści Odry w Polsce żeglowność czwartej klasy. Przypominali oni, że jeszcze w latach 70 XX wieku rzeką tą spławiano 22 miliony ton różnych towarów, obecnie poniżej 5 mln ton.

Nie obejdzie się bez poważnych inwestycji, w tym budowy stopni wodnych. Na Odrzeńską Drogę Wodno wydane zostanie 2,9 miliarda złotych do 2020 r. Potem inwestycje mają jeszcze wzrosnąć – do 2030 r. wydane zostanie łącznie 30,7 mld, a tego 11 mld na budowę Kanału Śląskiego, ktory ma połączyć Odrę z Wisłą. 2,9 mld zł zostanie zainwestowane w modernizację 20 stopni wodnych oraz 6,6 mld zł na budowę 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny – ujście Nysy Łużyckiej oraz 4,5 mld zł na budowę 8 stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej. 670 mln zł zaplanowano na przeprojektowanie zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną.

Konieczne są także działania prawno-instytucjonalne. Parlament ma za zadanie ratyfikować konwencję AGN, która pozwoli naszemu krajowi przystąpić do Europejskiej Sieci Dróg Wodnych. Pozwoli to pozyskać na rzeczne inwestycje środki Unii Europejskiej. W celu prowadzenia inwestycji i zarządzania majątkiem Skarba Państwa stworzy specjalną spółkę odrzańską.

Czytaj także: Ministerstwo Finansów chce większej kontroli nad hazardem

money.pl/kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply