Na rozwój polskich kolei zaplanowano 67 miliardów złotych

Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński podkreśla, że rozwój polskich kolei może być jednym z kół zamachowych krajowej gospodarki.

Wiceszef resortu rozwoju wziął w środę udział w debacie „Rozwój Transportu Kolejowego w Polsce w perspektywie 2030”. W jej trakcie tłumaczył: Stoimy przed wielką szansą rozwojową. Nie tylko dla naszych kolei, ale dla naszego kraju. Mamy szansę zmodernizować infrastrukturę liniową, mamy szansę również bardzo silnie zmodernizować naszą infrastrukturę ruchomą.



Jego zdaniem jest to wielka szansa dla branży kolejowej, ale dla innych branż, które by mogły na bazie swoich technologii, swoich innowacji wprowadzić nowe produkty, nowe usługi. Dodał również: Kolej może stać się jednym z głównych takich kół zamachowych naszej gospodarki na najbliższe lata.

ZOBACZ TAKŻE: Polska pogłębia współpracę z Chinami i pięcioma innymi krajami ws. połączeń kolejowych

Przypomniał, że trwają rozmowy, aby na bazie PKP stworzyć operatora dla programu Luxtorpeda i w ogóle dla innowacji. To jest absolutnie konieczne, bo jak my tego nie zrobimy, to ktoś za nas to zrobi za granicą. Bo wykorzysta szansę, która jest w naszym kraju.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

Wiceminister rozwoju zaznaczył, że do dyspozycji pozostaje ponad 10 mld euro w obecnej perspektywie finansowej, a także znaczące środki finansowe z naszego budżetu. Razem to jest prawie 67 mld zł. już zaplanowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego, plus dodatkowe projekty rezerwowe, które są w tej chwili uruchamiane przez PKP, to wszystko stwarza olbrzymi bodziec rozwojowy dla naszej gospodarki – oświadczył.

Jego zdaniem w tej chwili konieczne powinno być zapewnienie sprawnych struktur w ramach kolei, dobra współpraca z sektorem prywatnym i z branżą wykonawczą.

Musimy także wyciągnąć niezbyt dobre lekcje z poprzedniej perspektywy finansowej, (…) gdzie szczególnie polskie małe i średnie firmy nie potrafiły w odpowiedni sposób skorzystać z tych wielkich środków, które były kierowane wtedy na projekty transportowe – tłumaczył.

Kolejna perspektywa finansowa będzie na pewno finansowała kolej. Również rząd polski jest zainteresowany wzmacnianiem i modernizacją tej naszej branży. Ponadto będziemy mieć szereg dodatkowych przedsięwzięć, które będą bardzo ważne dla kolei, jak choćby Centralny Port Komunikacyjny – zapowiedział Kwieciński.

Inne celami, które zdaniem wiceministra mają znaczenie dla rozwoju polskich kolei i gospodarki, to sprawa ekspansji PKP Cargo i budowania z niego lidera na poziomie europejskim.

Kwieciński zaznaczył także, że Polska powinna brać udział w innowacyjnych przedsięwzięciach, które są prowadzone na świecie: Mam tu na myśli tzw. hyperloop, czyli wykorzystanie próżni do szybkiego przewozu towarów i ludzi.

Kresy.pl / forsal.pl

Dlaczego zdecydowaliśmy się na ograniczenie dostępu do naszych treści?

Ponieważ nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Zawsze ktoś za nie płaci. Jeśli Czytelnicy nie wezmą na swoje barki finansowej odpowiedzialności za istnienie niezależnych, oddolnych inicjatyw dziennikarskich, takich jak Kresy.pl, wówczas na rynku pozostaną wyłącznie niskiej jakości tabloidy oraz media finasowane przez wielkie korporacje, partie polityczne i różnego rodzaju lobbies.

Miesięczny koszt funkcjonowania portalu Kresy.pl to 20000 zł. 7-osobowa redakcja pracuje w pełnym wymiarze i praca ta jest naszym podstawowym, najczęściej jedynym, źródłem dochodu. Kresy.pl nie powstają po godzinach, tworzone przez amatorów. Portal jest tworzony przez wykwalifikowanych dziennikarzy oraz specjalistów z zakresu polityki międzynarodowej, którzy codziennie starają się dotrzeć do informacji istotnych z punktu widzenia interesu naszej politycznej wspólnoty.

Jeśli cenisz naszą pracę, jeśli z niej korzystasz i uważasz, że zamknięcie portalu Kresy.pl byłoby stratą, prosimy dołącz do grona osób, które współtworzą finansowe podstawy funkcjonowania naszego serwisu.





Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz