Biuro Konstrukcyjne Suchoja poinformowało o rozpoczęciu realizacji kontraktu na dostawę nowoczesnych myśliwców wielozadaniowych piątej generacji Su-57 dla Sił Powietrzno-Kosmicznych FR. Informacje te potwierdził rosyjski rząd.

W poniedziałek rosyjskie media poinformowały o rozpoczęciu produkcji seryjnej najnowszego myśliwca 5. generacji, Su-57. Agencja RIA Novosti powołała się na informację z broszury okolicznościowej Biura Konstrukcyjnego Suchoja, z okazji 80 rocznicy powstania.

„Wielozadaniowy kompleks lotniczy piątej generacji z inteligentnym wyposażeniem pokładowym, niską widzialnością [dla radarów – red.], dużymi możliwościami przechwytywania w powietrzu i niszczenia celów naziemnych. W 2019 roku włączony do produkcji seryjnej, a z Ministerstwem Obrony podpisano długoterminowy kontrakt na dostawę ponad 76 samolotów” – napisano na temat Su-57 we wspomnianej broszurze. RIA powołując się na informacje z kierownictwa biura Suchoja podała, że rozpoczęto realizację kontraktu.

Su-57 to wielozadaniowy, jednomiejscowy, dwusilnikowy myśliwiec przewagi powietrznej opracowany w ramach programu budowy myśliwców piątej generacji PAK-FA. Pod koniec czerwca rosyjskie ministerstwo przemysłu i handlu poinformowało, że resort obrony podpisał kontrakt na dostawę 76 myśliwców Su-57.

We wtorek agencja Tass podała, że według informacji przedstawionych przez biuro wicepremiera Rosji Jurija Borisowa, Suchoj rozpoczął realizację kontraktu ws. dostawy myśliwców 5 generacji Su-57 dla sił powietrznych FR. Kontrakt został podpisany podczas międzynarodowych targów broni i sprzętu wojskowego. Zaznaczono, że dzięki realizacji umowy Rosja pozyska „najbardziej zaawansowany wielozadaniowy myśliwiec piątej generacji, który znacząco wzmocni zdolności bojowej Sił Powietrzno-Kosmicznych” Federacji Rosyjskiej. Według biura wicepremiera Borisowa, pierwsza partia tych maszyn ma zostać dostarczona odbiorcy jeszcze przed końcem tego roku.

Przeczytaj: Media: Turcja rozważa zakup rosyjskich Su-57

Czytaj również: Co się stanie, gdy F-22 zaatakuje rosyjskiego Su-57?

Rosjanie przedstawiają Su-57 (wcześniej znany m.in. jako PAK FA i T-50) jako wielozadaniowy myśliwiec 5. generacji, zdolny do niszczenia wszelkich rodzajów celów powietrznych na długich i krótkich dystansach oraz atakowania celów na ziemi i na morzu. Prototyp został oblatany w 2010 roku. Zwraca się uwagę, że samoloty te zostały z powodzeniem przetestowane w walce w Syrii.

Rok temu pojawiły się informacje, że wprowadzenie Su-57 do produkcji seryjnej zostało zaniechane z powodu trudności technicznych z jego wytwarzaniem. Jednak w październiku ub. roku wiceminister obrony Rosji Aleksiej Kriworuczko poinformował, że pierwsza partia myśliwców Su-57 zostanie dostarczona rosyjskim siłom powietrznym zgodnie z harmonogramem pod koniec 2019 roku.

Początkowo Su-57 miał zastąpić MiGi-29 i Su-27 do końca lat 2020-tych, co miało się wiązać z wprowadzeniem do służby nawet 150 samolotów jeszcze w tym dziesięcioleciu. Zapowiedzi te zostały później skorygowane do liczby 55 Su-57. Wg portalu The Diplomat, połączenie deficytów budżetowych, zmieniających się priorytetów obronnych i licznych problemów technicznych jest najbardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem zmniejszającej się liczebności przyszłej floty myśliwców Su-57. Wiadomo, że z tworzeniem samolotu były problemy, zwłaszcza jeśli chodzi o jego główne części takie jak silnik.

W kwietniu 2018 roku Kyle Mizokami na łamach The National Interest dokonał analizy porównawczej amerykańskiego F-22 Raptor i Su-57. Zauważył, że oba myśliwce piątej generacji różnią się od siebie założeniami projektowymi:

„Raptor kładzie nacisk na zdolność bycia niewykrywalnym, natomiast Su-57 na prędkość i zwinność, upodabniając się do YF-23 Black Widow II”.

Eksperci uważają, że Su-57 to ulepszona wersja Su-27 Flankera, zmodernizowana pod względem niskiej wykrywalności przez radary i większej zwinności. Autor książek o tematyce lotniczej Piotr Butowski twierdzi, że samolot ten ma „większą zdolność manewru przy dużych prędkościach niż jakikolwiek poprzedni myśliwiec”.

Siłą napędową Su-57 są jego dwa silniki Saturn Izdjelje 30, umożliwiają mu osiągnięcie prędkości Mach 1,5. Prace nad tymi silnikami wcześniej uległy pewnym komplikacjom, dlatego pierwsze 12 moskiewskich samolotów będzie zasilane przez parę silników Saturn AL-41F1, używanych również w Su-35.

Su-57 będzie wyposażony w system radarowy N056 Byelka oraz L402, jako podstawowy sposób wykrywania zagrożenia. Na krótkich odcinkach wykorzystywany będzie 101KS Atoll posiadający podczerwień, ułatwiając wykrycie wroga. Samolot posiada dwie duże komory z uzbrojeniem, zajmujące prawie całą długość samolotu. Każda z nich może pomieścić do czterech K-77M. W porównaniu do wcześniejszej wersji (AA-12 Archer), K-77M jest większy i może skutecznie namierzać cele w zasięgu 100 mil. W owiewkach samolotu znajduje się para pocisków K-74M2.

RIA Novosti/ Tass / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply