Chińskie ministerstwo handlu ostrzegło rodzimych producentów samochodów przed ryzykiem związanym z dokonywaniem inwestycji za granicą, w tym w Indiach, Rosji, Turcji, informuje Reuters.
Reuters informuje, że w lipcu odbyło się spotkanie chińskich producentów samochodów z ministerstwem handlu. Resort ostrzegł rodzimych przedsiębiorców przed dokonywaniem inwestycji poza granicami kraju. Agencja informacyjna Reuters dowiedziała się o sytuacji dzięki dwóm osobom z chińskiej branży motoryzacyjnej, którzy starają się o globalną ekspansję, aby przeciwdziałać spowolnieniu wzrostu na ich rodzimym.
Przedstawiciele chińskiego resortu handlu odradzali branży samochodowej inwestowanie w Indiach, powołując się na dyrektywę rządu oraz zniechęcało do budowania fabryk w Rosji i Turcji. Ponadto podczas spotkania podkreślano ryzyko związane z inwestowaniem w Europie i Tajlandii. Urzędnicy zachęcali przedsiębiorców do korzystania z zagranicznych fabryk w celu końcowego montażu pojazdów z podzespołami eksportowanymi z Chin w celu złagodzenia potencjalnych ryzyk wynikających z problemów geopolitycznych. Podczas spotkanie przedstawicielom branży motoryzacyjnej nie przedstawiono żadnych porad, aby upewnić się, że podstawowe technologie pojazdów elektrycznych pozostaną w kraju, informuje Reuters.
Jak przypomina Reuters relacje między Chinami a Indiami są napięte od czasu starcia ich armii na terenie spornej granicy w Himalajach w 2020 r. Skłoniło to New Delhi do zaostrzenia kontroli chińskich inwestycji i wstrzymania dużych projektów. Jednakże chińskie przedsiębiorstwo państwowe SAIC Motor Corp Ltd od lat zmaga się z inwestycjami w Indiach. W kwietniu bieżącego roku firma poinformowała, że zamierza pozyskać indyjskich inwestorów, aby stworzyć bardziej sprzyjające środowisko operacyjne dla swojej marki MG w tym kraju.
Z kolei udział chińskich marek na rosyjskim rynku motoryzacyjnym wzrósł po wycofaniu się zachodnich producentów samochodów z powodu sankcji. Reuters informuje, że firma Chery prowadzi rozmowy z rosyjskimi producentami na temat produkcji samochodów na terenie Rosji w miejscowych.
Chińscy producenci samochodów coraz częściej szukają ekspansji zagranicznej, ponieważ zmagają się z pogłębiającym się problemem nadwyżki mocy produkcyjnych z powodu słabnącego popytu w Chinach, co doprowadziło do długotrwałej i brutalnej wojny cenowej. Ich wysiłki na rzecz zwiększenia sprzedaży na głównych rynkach samochodowych, takich jak Europa i Stany Zjednoczone, również spotkały się z wyższymi taryfami na pojazdy elektryczne. Przykładowo Komisja Europejska w lipcu nałożyła cła tymczasowe na samochody elektrycznych z Chin, z powodu subsydiowania producentów przez Pekin. Bruksela uznała, że stwarza to ryzyko wyrządzenia szkody europejskim firmom.
reuters.com/Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!