Lotos planuje budowę małego terminalu LNG w Gdańsku

Grupa LOTOS planuje budowę w Gdańsku małego terminalu LNG. Projekt pozytywnie ocena Ministerstwo Aktywów Państwowych.

Jak podała w sobotę Telewizja Trwam, Grupa LOTOS planuje budowę w Gdańsku małego terminalu LNG.  Inwestycja miałaby przyczynić się do dywersyfikacji źródeł energii dla Polski, a także do wzrostu gospodarczego.

Projekt małego terminalu LNG w Gdańsku nadzorują spółki Gaz System i Lotos. Prezes Grupy Lotos Paweł Majewski powiedział, że planowany terminal miałby zapewnić Lotosowi możliwość importowania LNG bezpośrednio na własne potrzeby, a także w celu tankowania środków transportu morskiego i lądowego.

Na razie inwestycja ta jest dopiero planowana. Jak dotąd, dokonano oceny i analizy potencjału projektu. Wciąż nie ma jednak decyzji inwestycyjnej.

O projekcie pozytywnie wypowiadają się przedstawiciele Ministerstwa Aktywów Państwowych. Wiceszef tego resortu, Maciej Małecki uważa, że gdyby taki terminal powstał, to „mógłby stanowić bazę logistyczną, przeładunkową dla gazu LNG, który trafiałby stamtąd do stacji benzynowych”.

– Byłby również wykorzystywany do bunkrowania statków czy do systemu gazyfikacji tych miejsc, gdzie nie docierają gazociągi – powiedział Małecki, cytowany przez TV Trwam. Dodał, że byłby to kolejny element dywersyfikacji polskich źródeł energii. – To jest nowoczesne rozwiązanie, które będzie wzmacniało bezpieczeństwo energetyczne Polski.

Czytaj także: USA i Ukraina uzgodniły dostawy gazu LNG przez terminal w Świnoujściu

Instalacja LNG typu FSRU, czyli pływający terminal regazyfikacyjny, w Gdańsku w lutym br. znalazła się na liście PCI, czyli kluczowych projektów infrastrukturalnych, mających na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Dzięki temu możliwe ma być skorzystanie z przyspieszonego procesu uzyskiwania pozwoleń oraz specjalnych rozwiązań regulacyjnych.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

Według wcześniejszych zapowiedzi pływający terminal miał rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 roku. Koszt budowy szacowano na prawie 3 mld złotych. Zgodnie z założeniami, ma pozwalać na dostawy skroplonego gazu ziemnego do Polski w wielkości od 4,1 nawet do 8,2 mld m sześc. Poza usługą podstawową, czyli dostarczaniem gazu ziemnego po regazyfikacji do krajowej sieci przesyłowej, instalacja ma również posiadać możliwości świadczenia usługi przeładunku i bunkrowania, tzn. „tankowania” statków napędzanych LNG. Jako potencjalną lokalizację terminalu wskazano rejon Zatoki Gdańskiej. Pływający terminal typu FSRU znajduje się m.in. w litewskim porcie Kłajpeda.

TV Trwam / RIRM / biznes.trojmiasto.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply