Polskie Linie Lotnicze LOT złożyły do sądu w Seattle w USA pozew przeciwko firmie Boeing. LOT domaga się odszkodowania w kwocie nie mniejszej niż 1 mld zł – poinformował PAP we wtorek. Chodzi o wady projektowe w samolotach 737 MAX, które doprowadziły do ich uziemienia.

Początkowo PAP powołała się na źródła w PLL LOT. We wtorek rzecznik prasowy PLL LOT Krzysztof Moczulski potwierdził informacje. Pozew został poprzedzony wielomiesięcznymi negocjacjami, które nie doprowadziły do satysfakcjonujących strony rozwiązań.

Kresowy Przegląd Tygodnia

Zgoda RODO: Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez FUNDACJA KOMPANIA KRESOWA, ul. Gen. Władysława Sikorskiego 166 / 0.03, 18-400 Łomża moich danych osobowych przesłanych w niniejszym formularzu w celu otrzymywania informacji drogą elektroniczną.
Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie, klikając link w stopce naszych e-maili.

„Polskie Linie Lotnicze LOT złożyły do sądu w Seattle w stanie Waszyngton pozew przeciwko firmie Boeing. Przewoźnik domaga się odszkodowania w kwocie nie mniejszej niż 1 mld zł (250 mln USD)” – źródło przekazało PAP.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia

Na początku października bieżącego roku prezes PLL LOT Rafał Milczarski przyznał w rozmowie z dziennikarzami, że spółka poniosła duże straty z powodu uziemienia samolotów Boeing 737 MAX. „Prowadzimy rozmowy i prowadziliśmy rozmowy z koncernem Boeing. Na razie te rozmowy nie przyniosły spodziewanych rezultatów, w związku z tym będziemy korzystać z przysługujących rozwiązań, żeby odszkodowanie uzyskać” – mówił wówczas prezes PLL LOT.

„My nie odpuścimy i nie możemy odpuścić niczego, co firma Boeing jest nam winna. Jest to zupełnie naturalna rzecz i będziemy z tego typu roszczeniami do Boeinga występować” – deklarował.

15 Boeingów 737 MAX, o łącznej wartości katalogowej 1,8 mld dol. amerykańskich, zostało zamówionych przez PLL LOT. Pierwsze maszyny dostarczono w grudniu 2017 roku.

Maszyny zostały uziemione przez EASA (Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego). Powodem były wypadki tych samolotów – w Indonezji w październiku 2018 r. i w Etiopii w marcu 2019 r. W katastrofach zginęło łącznie 346 osób.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

Zobacz także: Czechy domagają się od Rosji odszkodowania za wybuchy w Vrběticach

Przyczyną wypadków było oprogramowanie MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), mające na celu ułatwienie obsługi samolotu. Złe działanie czujnika powodowało, że nos samolotu wielokrotnie opadał w dół i ostatecznie uniemożliwiało to kontrolę nad nim.

PLL LOT były zmuszone zastąpić pięć samolotów MAX posiadanych we flocie i 10 samolotów, które przez uziemienie nie zostały dostarczone do LOT w terminie, wyleasingowanymi w trybie awaryjnym maszynami.

Zobacz także: Rosja: Zatrzymano samolot Polskich Linii Lotniczych LOT aby zatrzymać opozycjonistę

pap / rmf24.pl / Kresy.pl

Czytaj kolejny artykuł
0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz