Kraje Grupy Wyszehradzkiej zbudują kolej dużych prędkości

Polska, Węgry, Czechy i Słowacja zdecydowały o budowie szybkiej linii kolejowej łączącej Warszawę, Brno, Bratysławę i Budapeszt. Projekt uzgodniono podczas spotkania przedstawicieli rządów państw Grupy Wyszehradzkiej na Słowacji.

W poniedziałek minister spraw zagranicznych Węgier Péter Szijjártó i ministrowie transportu z Polski, Czech i Słowacji spotkali się w północnej Słowacji nad Jeziorem Sztyrbskim w Tatrach Wysokich. Po spotkaniu Szijjártó poinformował, że przedstawiciele krajów Grupy Wyszehradzkiej (V4) zdecydowali o wspólnej budowie szybkiej kolei łączącej ich kluczowe miasta. Ze strony polskiej w rozmowach brał udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przedstawiciele czterech krajów podpisali specjalną deklarację w tej sprawie.

Według agencji MTI zakłada budowę nowego, podwójnego torowiska, dostosowanego do szybkich pociągów zdolnych osiągać prędkość 250, a nawet 350 km na godzinę. Będą one zatrzymywać się tylko w stolicach Polski, Słowacji i Węgier, natomiast w Czechach – w Brnie, z uwagi na przebieg trasy. Podróż z Warszawy do Budapesztu trwałaby od 3 do 5 godzin. Inicjatywę w tej sprawie zgłoszono w styczniu br., podczas spotkania premierów państw V4 w Budapeszcie.

Według planów, jeszcze w tym tygodniu może zostać ogłoszony przetarg na opracowanie studium wykonalności szybkiej kolei, która ma połączyć Warszawę z Brnem, Bratysławą i Budapesztem. Kolejnym etapem będzie powołanie grupy roboczej złożonych z oficjeli krajów V4. Ma ona zebrać się w listopadzie. Zdaniem Szijjártó, proces zamówienia publicznego potrwa pół roku, zaś studium wykonalności projektu powinno być gotowe w ciągu 1,5 roku, a najdalej w dwa lata. Wyniki powinny być zatem znane jesienią 2020 roku. Budapeszt wyasygnował na ten cel 5 mln euro.

Minister Adamczyk twierdzi, że kwestia liczby torów, jak również możliwość wykorzystania już istniejących odcinków ma zostać wyjaśniona w ramach studium wykonalności. Dotyczy to również szacunkowych kosztów. Wiadomo jednak, że ma to być szybka alternatywa dla połączeń lotniczych i drogowych. W kwestii budowy kolei dużych prędkości najbardziej zaawansowani są Węgrzy i Czesi.

W rozmowach przedstawicieli Grupy Wyszehradzkiej uczestniczyli reprezentanci Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wcześniej dofinansowywał on szereg projektów kolejowych, ale tylko 14 proc. z nich dotyczyło Europy Środkowej. Szef MSZ Węgier powiedział, że mile widziane będą także oferty innych instytucji finansowych ws. pożyczek.

– To będzie typowy projekt „wyszehradzki”, w którym wszystkie cztery kraje są zaangażowane w rozmowy na temat finansowania – powiedział Szijjártó.

Przy okazji spotkania, słowacki minister transportu powtórzył swoją deklarację z forum w Krynicy o zakończeniu budowy słowackiego odcinka Via Carpatia.

MTI / hungarytoday.hu / interia.pl / Kresy.pl




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz