Komisja Europejska jest gotowa na dodatkowe 6 miesięcy zawiesić wszystkie taryfy w handlu z USA, wynikające ze sporu wokół subsydiowania koncernów Airbus i Boeing – unijny komisarz ds. handlu Valdis Dombrovskis powiedział w sobotnim wywiadzie dla “Der Spiegel”.
Unijny komisarz Valdis Dombrovskis podkreślił w rozmowie z “Der Spiegel”, że przedłużenie do końca 2021 roku zawieszenia taryf “jest sposobem na stworzenie przestrzeni dającej większą swobodę działania dla przemysłu i pracowników po obu stronach Atlantyku” – podaje Polska Agencja prasowa (PAP).
“Naszym celem jest dążenie do jak największego otwarcia rynków zaopatrzenia na całym świecie” – dodał cytowany przez agencję “Reuters”.
Zaznaczył także, że UE będzie uważnie monitorować wprowadzone przez prezydenta Joe Bidena przepisy „Kupuj amerykańskie”, nakazujące amerykańskim urzędom realizację zamówień publicznych z dawaniem pierwszeństwa producentom z USA.
Decyzja o obustronnym zawieszeniu na cztery miesiące taryf w wymianie handlowej między USA i Unią Europejską została podjęta 5 marca. Chodzi o 7,5 mld ceł na towary, które pochodzą z krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego w USA oraz 4 mld ceł na produkty amerykańskie nakładane przez Unię. Ogłoszenie zawieszenia taryf nastąpiło po rozmowach prezydenta USA Joe Bidena z przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen “jako symbol nowego początku” w relacjach handlowych.
“Zgodziliśmy się zawiesić wszystkie nasze taryfy nałożone w kontekście sporów wokół Airbus-Boeing, zarówno na samoloty, jak i produkty inne niż lotnicze, na początkowy okres czterech miesięcy. (…) To doskonała wiadomość dla biznesu i przemysłu po obu stronach Atlantyku oraz bardzo pozytywny sygnał dla naszej współpracy gospodarczej w nadchodzących latach” – mówiła wówczas von der Leyen.
Zobacz także: USA nałożyły karne cła na niektóre wyroby z UE
PAP przypomina, że od ponad 16 lat trwa spór handlowy między USA i UE. Obie strony oskarżają się wzajemnie o stosowanie niedozwolonej pomocy publicznej dla gigantów branży lotniczej – Airbusa w UE i Boeinga w USA. Obie wygrały także swoje sprawy w ramach Światowej Organizacji Handlu, która pozwoliła na dodatkowe cła.
pap / reuters.com / Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!