Kolejowy „nowy jedwabny szlak” sięgnął Stambułu

W czwartek na ankarski dworzec w jego europejskiej części wjechał pociąg towarowy z Chin. Dzięki otwarciu nowego tunelu pod Cieśniną Bosforską z łatwością dojechał do Europy.

Przybyciu chińskiego pociągu na ankarski dworzec miał uroczysty charakter. Na peronie ustawili się oficjele, a sam dworzec ozdobiono transparentami z napisem „Jeden pas – jedna droga” – jak nazywa się w Chinach projekt zorganizowania wielkich magistrali transportowych przez masy lądowe Eurazji, w Europie nazywany również nieoficjalnie „nowym jedwabnym szlakiem”.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

Pociąg towarowy Chińskich Kolei wiózł 42 kontenery paneli solarnych. Wyruszył z Xi’an – ważnego chińskiego ośrodka przemysłowego, w którym początek miał także historyczny jedwabny szlak. Jechał przez Kazachstan, następnie był transportowany Morzem Kaspijskim do Azerbejdżanu, z którego przez Gruzję wjechał do Turcji. Przejechanie pod Cieśniną Bosforską było możliwe dzięki budowie nowego tunelu. Tę wielką inwestycję wykonała japońskie konsorcjum. Chiński pociąg był pierwszym, który przejechał przez nowy tunel.

Stambuł nie jest ostatnim przystankiem szlaku kolejowego na którym Chińczycy chcą realizować połączenia towarowe. Z tureckiej miejscowości mają one podążać dalej przez Europę, przez Sofię, Belgrad, Budapeszt, Bratysławę do Pragi. Właśnie Praga była celem chińskiego pociągu, który ma pokonać całą liczącą 11 483 km długości trasę w 18 dni. Według portalu Nikkei Asian Review, budowa tunelu jest kolejnym objawem tureckiej polityki zbliżenia z Chinami, realizowanej w czasie ochładzania przez Ankarę relacji z USA.

„Jesteśmy świadkami historycznego momentu” – powiedział w Stambule przewodniczący delegacji Hu Heping, członek Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin oraz jej sekretarz generalny w prowincji Shaanxi – „Ta podróż w ogromnym stopniu przyczyni się do rozwoju stosunków handlowych i gospodarczych między Azją a Europą”.

Czytaj także: Pierwszy pociąg towarowy z Chin dojechał do Belgradu

asia.nikkei.com/kresy.pl




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz