Pakistan stał się jednym z kluczowych partnerów Chin zapewniając im nieskrępowane wyjście na Ocena Indyjski. Chińczycy szykują tam kolejną wielką inwestycję.

Komitet Wykonawczy Narodowej Rady Gospodarczej Pakistanu zatwierdził w środę projekt budowy linii kolejowych, która zostanie przeprowadzona przede wszystkim chińskimi siłami, jak podał portal miejscowej gazety „The Express Tribune”. Inwestycja wpisuje się bowiem w wielki projekt Chińsko-Pakistańskiego Korytarza Gospodarczego. On sam jest częścią wielkiego projektu udrożnienia transportu przez lądowe masy Eurazji – „Pasa i drogi”, zwanego w Europie „nowym jedwabnym szlakiem”.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

Pakistańska gazeta podała, że budowa wspomnianych linii kolejowych będzie kosztować 6,8 mld dol. 90 proc. tych środków mają zapewnić kredyty chińskich banków. Wzbudziło to już krytykę ze strony kontrolowanego przez Amerykanów Międzynarodowego Funduszu Walutowego, który stwierdził, że tak duży kredyt mógłby wpędzić Pakistan w kryzys zadłużeniowy. Władze w Islamabadzie odrzuciły jednak tę krytykę stwierdzając, że inwestycja ma być realizowana etapami i taka ma być również zapewniona przez Chińczyków linia kredytowa. W pierwszym etapie Pakistan chce zaciągnąć 2,5 mld dol. i zrealizować część projektu. W drugim etapie prac pożyczy 2,7 mld, a w trzecim 1,7 mld dol.

Inwestycje zrealizują chińskie przedsiębiorstwa zarówno na etapie projektowania jak i wykonawstwa. Strategiczna linia kolejowa połączy między innymi stolicę kraju z miastem Lahore przy granicy z Indiami. Zakłada jednak także modernizację i budowę drugiej nitki torów na trasie z Peszawaru na północy kraju do nadmorskiego miasta Karaczi, liczącej 1872 km długości.

Pierwszy etap prac – na trasie z Peszawaru do Lahore ma być zrealizowany w latach 2021-2024. Drugi etap prac obejmujący odcinek z Lahore do Hyderabadu będzie realizowany w latach 2022-2026. Natomiast dalsze prace będą odbywać się po tym terminie.

„Inicjatywa Pasa i Szlaku to najbardziej znacząca globalna inicjatywa infrastrukturalna, jaką kiedykolwiek widziano” – ocenił w zeszłym brytyjski Chartered Institute of Building. Chińczycy poprzez przebicie drożnych magistrali transportowych przez masy lądowe Eurazji chcą uzyskać połączenia z kluczowym rynkiem Europy poza mającymi początek na Dalekim Wschodzie szlakami morskimi, które są narażone na blokadę ze strony USA i ich sprzymierzeńców.

W ramach tego projektu Pakistan już jest ważnym partnerem ChRL. Chińczycy stworzyli swój port w Gwadarze zapewniający im swobodne wyjście na Ocean Indyjski.

Czytaj także: Przyszłość Chin leży na lądzie

tribune.com.pk/kresy.pl

 




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz