Jak poinformowało we wtorek ukraińskie państwowe przedsiębiorstwo zbrojeniowe Ukroboronprom, spółka Charkowskie Biuro Konstrukcyjne Maszyn im. Morozowa rozpoczęła testowanie nowej modernizacji czołgu T-64BW.
Spółka Charkowskie Biuro Konstrukcyjne Maszyn im. Morozowa należąca do państwowego przedsiębiorstwa zbrojeniowego Ukroboronprom, rozpoczęła testowanie nowej modernizacji czołgu T-64BW.
Ten pojazd bojowy jest głównym czołgiem Sił Zbrojnych Ukrainy i jest przeznaczony do wzmacniania jednostek zmechanizowanych we wszystkich rodzajach połączonych walk zbrojnych, przebijania się przez ufortyfikowane pozycje, niszczenia punktów ostrzału, wyposażenia i siły roboczej przeciwnika, szybkiego organizowania linii obronnych.
Podczas remontu i modernizacji specjaliści firmy, na zlecenie ministerstwa obrony Ukrainy, wyposażyli czołg w nowe urządzenia obserwacyjne i celownicze trzeciej generacji, ekrany przeciwkumulacyjne oraz gumowe osłony na wieży. Ponadto poprawiono układ paliwowy wozu bojowego oraz zainstalowano dodatkowe opancerzenie zbiorników paliwa.
„Model T-64BW 2022 otrzymał nowoczesne radiostacje w miejsce starych radzieckich. Od teraz ten wóz bojowy posiada w szczególności systemy nawigacji, komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, które są w pełni zgodne ze standardami NATO” – powiedział Herman Smetanin, dyrektor Charkowskiej Fabryki Pancernej.
W połowie zeszłego roku, charkowskie zakłady pancerne przeprowadziły udane próby ogniowe zmodernizowanego czołgu T-64BM2 Bułat. Portal „Defense Express” zamieścił też nagranie wideo z testowych strzelań. Widać na nim czołg T-64BM2, oddający serię strzałów ze standardowego działa kal. 125 mm.
Jak zaznaczono, główną cechą T-64BM2 jest nowy przedział napędowo-transmisyjny, z nowym silnikiem i przekładnią. Zamiast standardowego silnika 5TDFM o mocy 850 KM, czołg otrzymał silnik 6TD-1, o mocy 1000 KM. Znacząco poprawiło to mobilność pojazdu. W tym celu zakłady w Charkowie zwiększyły gabaryty czołgu w jego tylnej części. Prace prowadzone są pod kierownictwem Centralnego Kierownictwa Broni Pancernej Sił Zbrojnych Ukrainy. Za montaż silnika i przekładni odpowiada zakład im. Małyszewa.
Modernizacja czołgów Bułat ma duże znaczenie, ponieważ umożliwi unifikację silników w ukraińskich czołgach, biorąc pod uwagę równolegle prowadzone prace nad modernizacją wozów T-64BW w ramach programu Krab. Jednocześnie, rozwiązania technologiczne z Bułata można w całości przenieść także na Kraba, co pozwoli na przyspieszenie prac.
Kresy.pl
A T-34 nie postanowili “unowocześnić”?