Do SuperPKS, wirtualnego przewoźnika udzielającego licencji i systemu sprzedaży biletów przewoźnikom autokarowym dołączył państwowy PKS Polonus, a do końca roku zrobią to Lubelskie Linie Autobusowe. Pomysłodawcy przedsięwzięcia twierdzą, że w 2017 r. liczba autobusów w ramach tego projektu zwiększy się pięciokrotnie

SuperPKS to żółto-czarne autobusy, którymi od marca tego roku można podróżować na liniach z Elbląga do Warszawy, Trójmiasta i Elbląga oraz z Suwałk do Warszawy i Gdańska. Bilety można kupić w sieci „już od 1 zł”. Projekt ten ma być rękawicą rzuconą przez dawne PKS spółce Polski Bus, która należy do szkockiego koncernu Souter Holdings i od 2011 r. zdobyła wiodącą pozycję na rynku autobusowych przewozów dalekobieżnych w naszym kraju.

PKS Polonus to trzeci przewoźnik – oprócz PKS Elbląg i PKS Suwałki – który dołącza do projektu SuperPKS. Na razie cztery autobusy PKS Polonus, przemalowane w czarno-żółte barwy, jeżdżą na trasach z Warszawy do Koszalina i Ustrzyk Dolnych. Do końca roku ma ich być sześć. Dodatkowe pojawią się m.in. na już istniejącej już linii Warszawa-Suwałki. Polonus włącza do SuperPKS tylko część swojej floty, która liczy w sumie 44 autobusy.

SuperPKS to wirtualny przewoźnik autobusowy, który udziela przewoźnikom licencji i udostępnia im wspólny system sprzedaży biletów. Za tym projektem biznesowym stoi Teroplan, spółka IT z Krakowa.

– Konkurencja na rynku jest wyniszczająca, a branża się konsoliduje. Decyzja o przystąpieniu do projektu SuperPKS wynika z przekonania, że możemy osiągnąć więcej współdziałając, niż konkurując– twierdzi Maciej Acedański, prezes PKS Polonus.

– Dzisiaj pod szyldem SuperPKS jeździ 15 autobusów. Jeszcze do końca roku ich liczba ma wzrosnąć do 19, bo do projektu przyłączyły się Lubelskie Linie Autobusowe. A spodziewamy się, że w 2017 r. autobusów będzie około 100– zapowiada Andrzej Soroczyński, prezes zarządu Teroplan. – Mam nadzieję, że dołączenie do projektu tak silnego gracza jak Polonus, zachęci do współpracy z nami innych przewoźników– dodaje.

Czytaj również: Czeski przewoźnik wchodzi na polski rynek. Będzie konkurencja dla Polskiego Busa?

Linie SuperPKS obsługiwane są dotychczas autobusami Scania, Mercedes i Volvo. Teroplan leasinguje też pojazdy zainteresowanym przewoźnikom (w ten alians wszedł PKS Elbląg), ale można też korzystać z własnego taboru.

Pomysłodawcy chcą zintegrować pod jednym szyldem SuperPKS wielu polskich przewoźników. Jaki mają cel? Po pierwsze, stworzyć rynkową odpowiedź na Polskiego Busa. A po drugie, przygotować się na wejście niemieckiego giganta FlixBus, który zdobył 80 proc. rynku w Niemczech i zamierza wziąć na celownik Europę Środkowo-Wschodnią.

Jak informuje forsal.pl, Teroplan rozmawia o wejściu do SuperPKS m.in. z Mobilisem, czyli dużym przewoźnikiem, który skupia 10 dawnych PKS. Jeśli się dogadają, Mobilis wniesie do SuperPKS tylko część swoich autobusów i tras – podobnie jak zrobił Polonus.

Trwają też negocjacje m.in. ze spółką PKS Ostrowiec Świętokrzyski (to przewoźnik należący do Skarbu Państwa) i mniejszymi prywatnymi operatorami, np. PKS Gorzów Wielkopolski.

W 2015 r. z usług Polskiego Busa skorzystało blisko 5,5 mln pasażerów. W tym samym czasie Polonus przewiózł 2 mln ludzi.

Czytaj również: PolskiBus uruchamia trasy na Ukrainę

kresy.pl/ forsal.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply