W piątek Sejm znowelizował ustawę o wykonywaniu mandatu posła i senatora, wprowadzając przepisy, które pozbawią parlamentarzystów tymczasowo aresztowanych prawa do uposażenia. Nowelizacja, potocznie nazywana “lex Romanowski”, dotyczy również przypadków zastosowania tymczasowego aresztowania przed wejściem w życie nowych przepisów.
Nowelizacja zakłada, że parlamentarzyści, wobec których zastosowano postanowienie o tymczasowym aresztowaniu, nie będą mogli realizować działalności terenowej, korzystać z prawa do interwencji, prawa do informacji ani z uprawnień socjalno-bytowych, takich jak dieta parlamentarna czy uposażenie.
Za uchwaleniem nowych przepisów głosowało 236 posłów, przeciw było 203, a nikt nie wstrzymał się od głosu. Projekt został zgłoszony przez posłów z KO, Polski 2050-TD i PSL-TD.
Przepisy nawiązują do przypadku posła PiS i byłego wiceministra sprawiedliwości Marcina Romanowskiego. Polityk jest podejrzany w śledztwie dotyczącym Funduszu Sprawiedliwości. Prokuratura zarzuca mu m.in. wskazywanie podmiotów, które miały wygrywać konkursy na dotacje, zlecanie poprawiania ofert oraz przyznawanie dotacji podmiotom niespełniającym wymogów formalnych. Zarzuty dotyczą również przywłaszczenia środków w kwocie ponad 107 mln zł oraz usiłowania przywłaszczenia 58 mln zł.
Ministerstwo Sprawiedliwości Węgier poinformowało o przekazaniu Europejskiego Nakazu Aresztowania wydanego za poszukiwanym Marcinem Romanowski do Sądu Metropolitalnego dla Budapesztu – podała w ostatnich dniach Prokuratura Krajowa.
Jak czytamy w komunikacie, “w świetle prawa węgierskiego Sąd Metropolitalny dla Budapesztu jest wyznaczonym organem sądowym do przeprowadzenia postępowania w przedmiocie europejskiego nakazu aresztowania w pierwsze instancji. Od orzeczenia tego Sądu przysługuje środek odwoławczy do Sądu Apelacyjnego dla Budapesztu”.
“W procedurze przekazania osoby poszukiwanej na podstawie europejskiego nakazu aresztowania, odmiennie niż w procedurze ekstradycyjnej, to orzeczenie sądu stanowi podstawę do wydania, nie zaś decyzja organu Państwa tj. Ministra Sprawiedliwości, czy też Prezydenta. Przepisy prawa unijnego, jak i wewnętrzne przepisy państw członkowskich UE, odnoszące się do procedury europejskiego nakazu aresztowania, określają terminy do przeprowadzenia tego postępowania w sytuacji, gdy osoba poszukiwana pozostaje w tym postępowaniu tymczasowo aresztowana” – pisze PK.
W dniu 9 grudnia 2024 r. sąd wydał postanowienie o tymczasowym aresztowaniu podejrzanego Romanowskiego. Policja nie mogła zidentyfikować jednak jego miejsca pobytu. Później węgierski rząd poinformował o udzieleniu Marcinowi Romanowskiemu azylu politycznego, na co wskazywały wcześniejsze doniesienia medialne. Tego samego dnia polski sąd wydał Europejski Nakaz Aresztowania, a Interpol wystąpił o wydanie czerwonej noty.
Polska prokuratura uważa, że “poseł Marcin Romanowski popełnił 11 przestępstw, w tym polegających na udziale w zorganizowanej grupie mającej na celu popełnianie przestępstw przeciwko mieniu, a w szczególności poprzez przekraczanie uprawnień i niedopełnienie obowiązków oraz poświadczenie nieprawdy w dokumentach, wyrządzanie szkody w wielkich rozmiarach w mieniu Skarbu Państwa, w celu osiągnięcia korzyści osobistych i majątkowych”. Sprawa ma związek z tzw. Funduszem Sprawiedliwości.
Zobacz także: “Zapewne nie będzie to ostatni tego typu przypadek”. Orban o azylu dla Romanowskiego
Kresy.pl /gazetaprawna.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!