Do 2027 roku rosyjski resort obrony chce pozyskać 76 samolotów myśliwsko-bombowych Su-34 w najnowszej, zmodernizowanej wersji. Łącznie będzie wówczas posiadać blisko 200 tych maszyn.
W czwartek rosyjskie media poinformowały, że Ministerstwo Obrony FR uzgodniło szczegóły kontraktu na dostawę nowej partii nowoczesnych wielozadaniowych bombowców taktycznych Su-34. Oczekuje się, że do 2027 roku do służby w siłach powietrznych trafi co najmniej 76 takich maszyn.
W ramach nowego kontraktu, Su-34 będą budowane w unowocześnionej wersji, z nowoczesnym uzbrojeniem i całym zestawem systemów rozpoznawczych na pokładzie. Zdaniem rosyjskich ekspertów, takie samoloty poważnie wzmocnią możliwości bojowe rosyjskich Sił Powietrzno-Kosmicznych.
Według źródeł w rosyjskim resorcie obrony i w zbrojeniówce, na które powołuje się „Izwiestija”, sam dokument dotyczący kontraktu jeszcze nie został podpisany, jednak zaczęto już zamawiać części potrzebne do produkcji. Gazeta weszła w posiadaniu kopii dokumentu ws. zamówień, z którego wynika, że do 2027 roku planuje się corocznie produkować od 8 do 14 samolotów Su-34. Pierwsze komponenty do montowania tych maszyn powinny trafić do zakładu produkcyjnego Suchoja w Nowosybirsku w drugiej połowie tego roku.
Pierwszy kontrakt na dostawy Su-34 został zawarty w 2008 roku. Początkowo rosyjskie ministerstwo obrony zamówiło 32 takie samoloty. Później, w 2012 roku podpisano większą umowę na dostawę 92 samolotów.
„Izwiestija” podaje, że wszystkie zamawiane obecnie samoloty będą modernizowane w ramach programu „Sycz”. Modernizacja będzie obejmować aktualizację awioniki, instalację uzbrojenia o dużej precyzji rażenia i zestawu podwieszanych zasobników ze sprzętem rozpoznawczym, mającym ułatwić wykrywanie celów. Jak podano, opracowane zostały trzy rodzaje zasobników tego rodzaju: UKR-RT przeznaczony do prowadzenia rozpoznania elektronicznego, UKR-OE (optoelektroniczny) i UKR-RL (radiolokacyjny). Sprzęt ten ma ułatwić m.in. zwalczanie stacji radarowych i radiostacji, dzięki możliwości łatwiejszego wykrywania ich z odległości setek kilometrów, także w trudnych warunkach atmosferycznych.
Unowocześniona wersja była wcześniej oznaczana jako Su-34M lub Su-34NWO. Według zapowiedzi, samoloty te mają mieć podwojone możliwości bojowe w porównani z obecnie dostępną modyfikacją bazową.
Rosyjskie media zaznaczają, że rozpoczęcie zamówień części do budowy samolotów jeszcze przed oficjalnym podpisaniem umowy nie jest niczym niezwykłym i wynika m.in. z długiego cyklu produkcji takich samolotów. Dzięki temu, w momencie podpisania kontraktu w magazynach powinny być już dostępne elementy potrzebne do rozpoczęcia produkcji i montażu samolotów.
Rosyjscy wojskowi zaznaczają, że Su-34 zastępują stare samolot szturmowe Su-24, które nie były w stanie samodzielnie walczyć z myśliwcami przeciwnika. Su-34 potrafi wykonywać zadania przeznaczone zarówno dla bombowców taktycznych, jak i myśliwców. Twierdzą też, że maszyny te bardzo dobrze sprawdziły się podczas konfliktu w Syrii – mogą walczyć w pierwszej linii, mają dobry zasięg i możliwość tankowania w powietrzu.
Su-34 zaprojektowano do przeprowadzania uderzeń na cele lądowe i morskie przy użyciu broni kierowanej i niekierowanej, jednocześnie będąc w stanie walczyć w powietrzu jako myśliwiec. Media rosyjskie podają, że podczas konfliktu w Syrii samoloty te w niektórych przypadkach uzbrajano nie tylko w rakiety powietrze-powietrze małego zasięgu, ale także w rakiety długiego zasięgu R-27, zdolne zestrzeliwać cele z odległości 60 km. Samoloty te można też uzbroić w ponaddźwiękowe rakiety przeciwokrętowe „Moskit”. W pokonywaniu systemów przeciwlotniczych przeciwnika pomagają im systemy walki radioelektronicznej „Chibiny”, według Rosjan będące w stanie neutralizować radary wroga i ukrywać zarówno siebie, jak i inne lecące z nimi samoloty. W latach 2008-2020 Rosja pozyskała łącznie 120 Su-34, natomiast po realizacji opisywanego kontraktu ich liczba wyniesie blisko 200.
iz.ru / Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!