Media: Norwegowie interweniowali w Orlenie ws. Polska Press

Norweski państwowy Fundusz Naftowy, który jest mniejszościowym udziałowcem Orlenu, interweniował w koncernie w sprawie Polska Press – podaje „Press”. Zdaniem Norwegów, w Polsce ma istnieć potencjalne zagrożenie dla wolności słowa w mediach.

Magazyn branżowy „Press” zaznacza, że w maju br. Komitet Wolności Prasy norweskiego PEN Clubu w liście wezwał Fundusz Naftowy do skorzystania z przysługujących mu uprawnień właścicielskich w polskim koncernie Orlen. Oczekiwano, że w kontaktach ze spółką, a także na walnym zgromadzeniu, Fundusz poruszy kwestię praw człowieka, w tym poszanowania wolności wypowiedzi i prasy.

Miesięczny koszt funkcjonowania portalu Kresy.pl wynosi 22 tys. PLN. Do tej pory zebraliśmy:

6599 PLN    (29.99%)
Nr konta: 60 1020 1097 0000 7302 0195 3702
Wspieraj Kresy.pl

Według „Press”, organizacja zasugerowała Funduszowi Naftowemu rozważenie wycofania się z Orlenu, jeśli polski koncern paliwowy „nie okaże szacunku dla funkcjonowania niezależnych mediów w ramach demokratycznej infrastruktury”.

 

List faktycznie spowodował norweską interwencję w Orlenie. W odpowiedzi na pytanie magazynu, Sigurd Brekke z Funduszu Naftowego oświadczył, że organizacja ta oczekuje, iż spółki, w które inwestuje, przestrzegają podstawowych praw człowieka, w tym wolności wypowiedzi. Poinformował, że swoje „oczekiwania” Fundusz przekazał Orlenowi.

Według Brekke, sprawą przejęcia przez Orlen wydawnictwa Polska Press zajęła się Rada Etyczna przy norweskim Ministerstwie Finansów. Ocenia ona inwestycje Funduszu Naftowego pod względem naruszeń praw jednostek w sytuacjach wojennych lub konfliktów i może wydać wytyczne w sprawie udziału w nieetycznych przedsięwzięciach.

Przypomnijmy, że w grudniu 2020 roku Orlen podał, że przejmuje grupę Polska Press, wydającą prasę regionalną i lokalną, wśród nich dzienniki „Gazeta Wrocławska”, „Dziennik Łódzki” czy „Gazeta Krakowska”. Jak ocenił wówczas prezes spółki Daniel Obajtek, przejmie ona łącznie 20 dzienników, które funkcjonują w 15 z 16 województw. Poza kontrolą Polska Press pozostają tylko 4 duże tytuły regionalne. Orlen wraz z Polska Press może również przejąć kontrolę nad 120 lokalnymi tygodnikami i ok. 500 stronami internetowymi, które odnotowują łącznie ponad 17 mln unikalnych wejść. W zeszłym roku Polska Press uzyskała przychód w wysokości 398,4 mln zł. Według nieoficjalnych doniesień koszt transakcji wynosi ok. 120 mln zł.

Przeczytaj: Orlen zapłacił za Polska Press 210 mln zł. Wartość firmy oszacowano na 131 mln zł

Czytaj także: Gazeta kupiona przez Orlen chce przyznania praw wyborczych Ukraińcom

Press / businessinsider.com.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz