Ministerstwo Infrastruktury rozszerza opłaty za autostrady. “Kolejne uderzenie w mierzącą się z kolejnymi kryzysami branżę transportową” – zwraca uwagę wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak (Konfederacja).

Zgodnie z najnowszym projektem rozporządzenia, jesienią opłaty od ciężarówek i autobusów, za autostrady i drogi ekspresowe, zostaną rozszerzone na 1600 kilometrów tras – zwraca uwagę Obserwator Logistyczny. Polscy przewoźnicy zwrócili się do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o wstrzymanie planowanego rozszerzenia sieci płatnych dróg. Argumentują, że obecne warunki gospodarcze, w tym rosnąca inflacja i wysokie koszty energii, nie sprzyjają wdrażaniu takich zmian.

Projekt przewiduje, że sieć płatnych dróg miałaby zostać powiększona o 44 proc. w stosunku do obecnej. Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że celem planowanego rozszerzenia sieci płatnych dróg jest zachęcenie do przeniesienia części transportu towarów na kolej. Dodatkowo, sieć dróg objętych opłatami dla ciężarówek i autobusów nie była rozszerzana od 2017 roku.

Przewoźnicy apelują o odroczenie zmian o co najmniej 12 miesięcy. Ich zdaniem, wprowadzenie opisywanej zmiany w tak krótkim czasie, może znacząco pogorszyć sytuację przewoźników drogowych, zwiększając koszty transportu, co może dodatkowo wpłynąć na wzrost inflacji i osłabienie konkurencyjności polskiej gospodarki.

“Czas największego od 25 lat kryzysu na rynku przewozów drogowych nie jest dobrym momentem na zwiększanie kosztów transportu. Jeśli resort infrastruktury chce wspomóc branżę, co wielokrotnie deklarowali jego przedstawiciele, to jednym z elementów wsparcia powinna być czasowa rezygnacja z planów rozszerzenia sieci dróg objętych opłatami za przejazd, do czasu ustabilizowania się sytuacji rynkowej w sektorze TSL, a także do czasu zmniejszenia tempa wzrostu inflacji w Polsce” – podkreśla w rozmowie z RMF FM prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński.

Do sprawy odniósł się w poniedziałek wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak (Konfederacja).

“Kolejne uderzenie w mierzącą się z kolejnymi kryzysami branżę transportową. Rząd próbując ukryć trwający od końcówki rządów PiS kryzys budżetowy rozszerza o prawie połowę zakres dróg płatnych dla ciężarówek i autobusów” – napisał na platformie X.

Czytaj: Co trzecia firma z branży logistyczno-transportowej planuje zwalniać pracowników w najbliższych miesiącach [RAPORT]

Zobacz także: Polscy przewoźnicy bliscy bankructwa. Północna Izba Gospodarcza wzywa rząd do działania

obserwatorlogistyczny.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply