Podatek od zawartości cukru spełnił cel jaki postawił rząd. Spożycie słodzonych napojów spadło.
Portal Polskiego Radia 24 podał w poniedziałek dane badania przeprowadzanego przez NielsenIQ. Wynika z nich, że ceny napojów objętych nowym podatkiem od zawartości cukru wzrosły średnio między styczniem a lutym o 10 proc. w stosunku rocznym. Wzrost ceny zniechęcił klientów do ich kupowania. Łączna sprzedaż takich napojów spadła bowiem w tym okresie o 14 proc.
Jeszcze większy spadek sprzedaży nastąpił w kategorii słodzonych napojów gazowanych – o 16 proc. Cena w przypadku takich napojów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego o 26,5 proc.
NielsenIQ twierdzi, że producenci napojów słodzony zareagowali na to bądź bardziej agresywnym marketingiem lub zmniejszeniem objętości opakowań w których sprzedawane są napoje celem utrzymania ceny za jedną sztukę.
Ustawa o podatku od zawartości cukru w napojach wprowadziła dwie opłaty od napojów słodzonych: stałą i zmienną. Opłata będzie miała wysokość 50 gr za litr napoju z dodatkiem cukru lub substancji słodzącej, a dodatkowo 10 gr za litr napoju z dodatkiem substancji aktywnej – kofeiny lub tauryny. Z kolei opłata zmienna wynosić będzie 5 gr za każdy gram cukru powyżej 5 g na 100 ml, w przeliczeniu na litr napoju.
Czytaj także: 1% podatku na Kresy.pl
polskieradio24.pl/kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!