Włoski koncern zbrojeniowy Leonardo jest bliski zawarcia partnerstwa produkcyjnego z tureckim Baykarem, który dał się poznać jako innowacyjny producent dronów bojowych.
O przygotowywanej kooperacji dwóch czołowych w swoich państwach koncernów zbrojeniowych poinformował w środę „Financial Times”. Anonimowe źródła na jakie powołała się brytyjska gazeta powiedziały, że obie firmy mają zamiar podpisać memorandum o porozumieniu już w przyszłym tygodniu, kształtując warunki wspólnego przedsięwzięcia. Baykar jest jednym ze światowych liderów w produkcji dronów wspomaganych sztuczną inteligencją, podkreślił dziennik.
Leonardo jest częścią parterstwa, obok brytyjskiego BAE Systems i japońskiego JAIEC, zaangażowanego w rozwój myśliwca nowej generacji w ramach Global Combat Air Programme (GCAP). JAIEC jest wspólnie finansowany przez Mitsubishi Heavy Industries i Society of Japanese Aerospace Companies.
W październiku Mitsubishi i BAE Systems zaprezentowały modele bezzałogowych statków powietrznych, które można zintegrować z GCAP, przypomniał „Financial Times”.
Baykar jest najbardziej znany ze swojego flagowego, średniowysokościowego, długodystansowego drona bojowego o nazwie Bayraktar TB2. Dron, używany przez Ukrainę w wojnie z Rosją oraz przez Azerbejdżan przeciwko Ormianom w Górskim Karbachu zyskał uznanie za swoją skuteczność bojową. Według samego Baykara około 90 procent przychodów firmy pochodzi z eksportu. W 2023 r. eksport do 35 krajów osiągnął łączną wartość przychodów w wysokości 1,8 mld dol.
Współwłaścicielem Baykara jest Selçuk Bayraktar, zięć prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdogana.
Chociaż szczegóły włosko-tureckiego partnerstwa nie zostały jeszcze uzgodnione, połączenie technologii Leonardo i platform Baykar może potencjalnie doprowadzić do opracowania zaawansowanego technologicznie drona, jak ocenia redaktor brytyjskiego dziennika.
Turcy dzięki tego rodzaju partnerstwu uzyskają szerszy dostęp do europejskiego rynku. W zeszłym miesiącu Bayrak przejął włoską spółkę Piaggio Aerospace. Turcy już zapowiedzieli zwiększenie zatrudnienia we włoskich zakładach. Analitycy uznali przejęcie Piaggio Aerospace za strategiczny ruch Baykara mający na celu pokonanie europejskich barier importowych, z którymi borykają się tureckie firmy zbrojeniowe, napisał „Financial Times”.
W przeciwieństwie do Francji, Włochy nie prowadziły w basenie Morza Śródziemnego polityki powstrzymującej próby rozszerzania tureckich wpływów. W Libii, podobnie jak Ankara, Rzym popiera trypolitański rząd.
ft.com/kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!