Podczas 32. Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach, 5 września, Straż Graniczna podpisała umowę na dostawę pierwszego opancerzonego pojazdu specjalnego Legwan 4×4.
W ceremonii uczestniczyli Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Siemoniak oraz Podsekretarz Stanu w MSWiA Czesław Mroczek. Umowę ze strony Straży Granicznej podpisała Zastępca Komendanta Głównego gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska, a spółkę Rosomak S.A., która zrealizuje dostawę, reprezentował p.o. prezesa zarządu Cezary Dominiak.
Wartość kontraktu wynosi około 2,3 mln zł, a pierwszy pojazd Legwan zostanie dostarczony jeszcze w tym roku do Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej. Jest to jedno z najbardziej newralgicznych miejsc, biorąc pod uwagę aktualne wyzwania związane z ochroną granicy z Białorusią. Wprowadzenie Legwana ma znacząco wzmocnić bezpieczeństwo funkcjonariuszy na tym odcinku.
Legwan 4×4 oparty jest na konstrukcji opancerzonego pojazdu Kia Motors Defence KLTV 4×4, charakteryzującego się doskonałymi możliwościami terenowymi. Przeznaczony jest do transportu czterech osób wraz z wyposażeniem, a dzięki zaawansowanej ochronie balistycznej zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Pojazd został zaprojektowany tak, by sprostać trudnym warunkom operacyjnym, z jakimi funkcjonariusze Straży Granicznej spotykają się na co dzień.
Warto podkreślić, że Legwany stopniowo wchodzą do wyposażenia polskich sił zbrojnych. W zeszłym roku Agencja Uzbrojenia podpisała umowę na dostawę około 400 sztuk tych pojazdów, zaś pierwsze egzemplarze zostały już dostarczone z Korei Południowej. Proces dostaw wszystkich zamówionych pojazdów ma się zakończyć w 2030 roku.
Legwan oferuje załodze ochronę balistyczną zgodną z normą STANAG 4569 na poziomie I, z możliwością zwiększenia tego poziomu. W wyposażeniu standardowym znajduje się obrotnica umożliwiająca montaż różnego rodzaju uzbrojenia, w tym karabinów maszynowych, wielkokalibrowych karabinów maszynowych czy granatników automatycznych.
Zakup pierwszego Legwana to początek szerszego programu modernizacji sprzętu Straży Granicznej. W planach są kolejne zamówienia tego typu pojazdów, które mają wzmocnić zdolności operacyjne na innych odcinkach granic, gdzie istnieje ryzyko nielegalnych działań.
Z kupnem Legwanów związana jest także perspektywa transferu technologii do Polski. W przyszłości, w zależności od skali zamówień, część podzespołów do tych pojazdów może być produkowana w polskich zakładach, zająć mają się tym zakłady Rosomak S.A.
CZYTAJ TAKŻE: Do Straży Granicznej trafiły nowe termowizory i noktowizory. Będą służyły funkcjonariuszom na granicy z Ukrainą
Kresy.pl / strazgraniczna.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!