Władze Tajlandii planują budowę szlaku lądowego, który mógłby stać się konkurencją dla jednej z najważniejszych tras handlowych świata, czyli Cieśninę Malakka – informuje PAP. W skład projektowanego korytarza mają wejść porty, autostrada i linia kolejowa.

W wywiadzie dla agencji Bloomberg minister transportu Tajlandii, Saksiam Chidchob powiedział, że rząd jego kraju wyda 165 mln bahtów (równowartość 5,3 mln dolarów) na studia wykonalności dwóch portów oraz łączącej je linii kolejowej i autostrady. Mają one leżeć na projektowanym, 100-kilometrowym korytarzu, między Morzem Południowochińskim a Oceanem Indyjskim. Taka trasa skróciłby transport towarów między tymi akwenami o 1200 kilometrów lub o ponad dwa dni.

Tajlandzki minister zaznaczył, że Cieśnina Malakka stała się bardzo zatłoczona, a szlak lądowy przez Tajlandię może być cenną alternatywą dla biznesu.

 

Media zwracają uwagę, że budowa tego rodzaju korytarza transportowego dałaby możliwość omijania Cieśniny Malakka. Co roku trasą tą, położoną między Półwyspem Malajskim a indonezyjską wyspą Sumatra, co roku przepływa blisko 100 tys. statków. Przewożą one około jednej czwartej wszystkich transportowanych na świecie towarów.

W Tajlandii od lat trwała dyskusja na temat planu przekopania między wybrzeżami tzw. Kanału Kra, mającego być morską alternatywą dla Cieśniny Malakka. Koszty takiego przedsięwzięcia szacowano na 20-28 mld dolarów. Szef tajlandzkiego resortu transportu mówi, że obecny rząd odrzucił ten pomysł, powołując się na możliwy negatywny wpływ prac na środowisko. Projekt ten był też krytykowany, bo przekop miałby powstać w pobliżu terenów, na których toczą się walki między tajlandzkim wojskiem a oddziałami miejscowych malajskich partyzantów. Analitycy ostrzegali, że budowa mogłaby ułatwić secesję południowych prowincji.

Czytaj także: Chiny przeprowadzą kolejną wielką inwestycję infrastrukturalną w Pakistanie

PAP / RIRM / Kresy.p

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply