Władze Uzbekistanu zadecydowały o odblokowaniu działania Twittera, WeChat i VKontakte na terenie kraju.

Agencja Informacji i Komunikacji Masowej Uzbekistanu zdecydowała się z dniem 1 sierpnia odblokować dostęp obywatelom do portali społecznościowych – amerykańskiego Twittera, chińskiego WeChat i rosyjskiego VKontakte, podała agencja informacyjna Fergana.

Agencja poinformowała także, że “kontynuowane są rozmowy z platformą TikTok, o których będzie się dodatkowo informować”, zacytowała agencja.

Urzędnicy agencji stwierdzili przy tym, że “blokady tylko szkodzą rozwojowi”. Ze stwierdzeniem tym zgodził się rzecznik prasowy prezydenta Uzbekistanu Szerzod Asadow stwierdzając, że „próby izolowania przestrzeni informacyjnej i przeciwdziałania pluralizmowi opinii nie służą postępowi społeczeństwa, a raczej go powstrzymują”.

“Jak wielokrotnie zaznaczał prezydent, zapewnienie wolności słowa i prasy, prawa obywateli do otrzymywania i rozpowszechniania informacji, swoboda wyrażania swoich poglądów jest jednym z najważniejszych obszarów polityki państwa i kurs ten będzie konsekwentnie kontynuowany” – zadeklarował rzecznik prezydenta.

 

W lipcu 2021 r. Państwowa Inspekcja Kontroli w Sferze Informatyzacji i Telekomunikacji (Uzkomnazorat) ograniczyła dostęp do wielu popularnych portali społecznościowych. Wśród zablokowanych były TikTok, Twitter, WeChat, VKontakte i Skype.

Uzkomnazorat uzasadnił swoje decyzje naruszeniem przez te sieci społecznościowe wymogów ustawodawstwa Uzbekistanu przy przetwarzaniu danych osobowych obywateli kraju. Zgodnie z prawem środkowoazjatyckiej republiki dane osobowe jej obywateli powinny być przechowywane na serwerach znajdujących się na jej terytorium.

Prezydent Szawkat Mirzijojew zdecydował jednak o odblokowaniu Facebooka, YouTube i Instagramu i zdymisjonował szefa Uzkomnazoratu. Jednak jesienią zeszłego roku Uzkomnazorat ponownie zablokował platformy: Telegram, Facebook, Instagram, YouTube i Odnoklassniki.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl
 

W połowie marca bieżącego roku kierownictwo Ministerstwa Rozwoju Technologii Informacyjnych i Komunikacji Uzbekistanu odbyło spotkanie online z przedstawicielami firmy TikTok. Ministerstwo zaoferowało firmie otwarcie przedstawicielstwa w Uzbekistanie. TikTok zadeklarował gotowość wspólnego zapobiegania dystrybucji materiałów sprzecznych z prawem Uzbekistanu. Spodziewano się, że wynikiem spotkania będzie odblokowanie dostępu do tej platformy społecznościowej, ale tak się nie stało.

Czytaj także:

fergana.news/kresy.pl

 

 

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply