Premier Litwy Algirdas Butkevičius powiedział, że projekt transeuropejskiej linii kolejowej Rail Baltica, w którym oprócz Litwy uczestniczy Łotwa i Estonia, zostanie zrealizowany tylko pod warunkiem, że linia kolejowa Rail Baltica będzie sięgać Wilna, na co we wrześniu 2013 r. nie wyraziła zgody Estonia.

“Ustalono, że Litwa,wspólnie z Łotwą i Estonią, zrealizujeprojekt transeuropejskiej linii kolejowej Rail Baltica, bo na utworzenie wspólnej spółki są już przydzielone środki finansowe. To będzie osobna spółka i ona rozpocznie pracę nad projektem Rail Baltica, i zwróci się do Komisji Europejskiej o dofinansowanie 85 procent budowy kolei, pod warunkiem że koszty budowy połączenia kolejowego pomiędzy Kownem a Wilnem zostaną pokryte ze środków unijnych” – powiedział premier Litwy Algirdas Butkevičius. Premier zaznaczył, że nie ma nieporozumienia w sprawie budowy linii kolejowej do Wilna, a ta kwestia była raczej kwestią negocjacji.

Przypomnijmy, że we wrześniu bieżącego roku Estonia nie zgodziła się z ustaleniami dotyczącymi projektu Rail Baltica. Ministrowie Litwy, Łotwy i Estonii na nieformalnym spotkaniu unijnych ministrów łączności w Wilnie we wrześniu 2013 r. nie podpisali umowy w sprawie założenia wspólnej spółki odpowiadajacej za realizowanie projektu transeuropejskiej linii kolejowej Rail Baltica. Przedstawiciele Estonii nie wyrazili zgody, by projekt obejmował stolicę Litwy, Wilno, natomiastLitwa jest zainteresowana, aby ze środków przeznaczonych na projekt Rail Baltica została zmodernizowana 100-kilometrowa linia kolejowa między Wilnem a Kownem.

Rail Baltica jest linią kolejową, która wraz z połączeniem drogowym Via Baltica stanowi element transeuropejskiego korytarza transportowego. Korytarz połączy największe miasta państw europejskich: Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin i Helsinki. Na Litwie długość linii kolejowej wyniesie 360 km, na Łotwie ponad 300 km, a w Estonii około 300 km. W Polsce długość Rail Baltica wyniesie 341 km.

Wilnoteka.lt/Kresy.pl
0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply