Polscy transportowcy liczą na rekompensaty dla przewoźników, którzy zrezygnują z przewozów do Rosji i Białorusi – informuje RMF. Na terenie wspomnianych krajów nadal pracuje około trzech tysięcy polskich kierowców.

Rekompensatami mogłyby być np. dodatkowe zlecenia ze spółek skarbu państwa. Polskie firmy transportowe mogłyby pozwolić sobie dzięki nim, by podjąć decyzję, że znikają z rosyjskich i białoruskich rynków. Przewoźnicy mieli interweniować w opisywanej sprawie ponad miesiąc temu, lecz rząd nadal nie odpowiedział – podał portal RMF w niedzielę.

“Nie ma w tym momencie żadnych działań, które miałyby na celu zrekompensowanie dla tych naszych kolegów, którzy do tej pory utrzymywali się z przewozów na terytorium Białorusi i Rosji, ale także dalej – na terytorium Kazachstanu, a nawet Mongolii” – podkreśla prezes Związku Transport i Logistyka, Maciej Wroński.

Zobacz także: Finowie zawracają rosyjskie i białoruskie ciężarówki

W odpowiedzi na rosyjską inwazję na Ukrainę rosyjskim i białoruskim przewoźnikom towarowym nie wolno przekraczać granicy Unii Europejskiej. To element piątego pakietu unijnych sankcji. Zakaz obowiązuje od 9 kwietnia.

Zakazem objęci są przewoźnicy z Rosji i Białorusi, a także statki zarejestrowane pod banderą Rosji i statki, które zmieniły swoją rosyjską banderę na banderę innego państwa po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę.

Sankcje UE przewidują również pewne wyjątkowe przypadki, w których ciężarówki mogą przekroczyć granicę UE.

Resort infrastruktury informuje, że sankcje nie dotyczą polskich przewoźników drogowych ani przewoźników z innych państw niż Rosja i Białoruś. “Można się jednak spodziewać, że Rosja i Białoruś zastosują analogiczny zakaz transportu drogowego dla przewoźników z UE, w tym Polski. W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury odradza polskim przewoźnikom wykonywanie podróży do Białorusi i Rosji, a tym, którzy posiadają pojazdy na terytorium tych państw, zaleca ich powrót do Polski” – napisano.

Transportowcy zwracają w związku z tym uwagę, że rekompensaty są tym bardziej potrzebne.

Zobacz także: Łotwa odmówiła wjazdu ponad 150 ciężarówkom z Rosji i Białorusi

rmf24.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply