Badanie pokazuje, że w czasie pandemii koronawirusa wśród Polaków najwyraźniej wzrosły postawy dotyczące patriotyzmu konsumenckiego. 91 proc. badanych interesuje się pochodzeniem kupowanych produktów i marek, a dla 90 proc. polskość marki jest zachętą do nabycia produktu.

Wyniki badania przeprowadzonego pod koniec lipca br. przez Open Research pokazują, że w porównaniu z poprzednimi latami wśród Polaków umocniło się zjawisko patriotyzmu konsumenckiego. Polacy jeszcze bardziej niż wcześniej chcą wiedzieć, skąd pochodzi produkt, który kupują.

Blisko połowa kupujących (47 proc.) deklaruje się jako zdecydowani patrioci pod tym względem. 44 proc. przyznaje, że jest raczej zainteresowanych krajem pochodzenia kupowanego towaru. Tylko 9 proc. ankietowanych nie wyraziło zainteresowania tym, skąd pochodzi nabywany produkt.

 

Jednocześnie, około 90 proc. badanych twierdzi, że polskość marki zachęca ich do zakupu danego produktu – to wzrost o 17 pkt. proc. w porównaniu z poprzednim badaniem. Dotyczy to szczególnie ludzi młodych, w wieku 20-30 lat, natomiast osoby starsze wykazują mniejsze zainteresowanie.

Ponadto, 43 proc. polskich konsumentów deklaruje, że zawsze sprawdza skąd pochodzi kupowany przez nich produkt. Z kolei znaczenie polskości produktu dla konsumentów jest szczególnie duże w kategorii spożywczej i wynosi ponad 80 proc. W przypadku kosmetyków, odzieży i obuwia oraz leków jest to około 60 proc., przy czym duży wzrost chęci zakupu polskich produktów w porównaniu do ubiegłych lat notują kosmetyki i leki bez recepty. Pochodzenie z Polski ma mniejsze znaczenie w przypadku sprzętu RTV i AGD.

Przeczytaj: IBRiS: Polacy coraz bardziej cenią polską żywność

Czytaj również: Ekspert: rośnie patriotyzm gospodarczy Polaków

Ogólnie, Polacy podczas badania deklarowali, że starają się kupować polskie produkty ze względu na dobrą jakość, wsparcie gospodarki i polskich firm. Właściwy patriotyzm konsumencki charakteryzuje szczególnie ludzi młodych, podczas gdy starsi respondenci wskazują na wysoką jakość, zdrowie, czystość i ekologiczność polskich wytworów. Nowością jest duma z polskich produktów, szczególnie silnie obecna wśród mężczyzn w Polsce, niezależnie od wieku. Mniej istotna jest cena – tylko 8 proc. kieruje się nią dokonując wyboru podczas zakupów.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

„Obserwujemy znaczący wzrost postaw patriotycznych. Polacy częściej deklarują chęć zakupu polskich produktów i sięgania po nie w ramach pierwszego wyboru. Aż 9 na 10 Polaków twierdzi, że polskość marki zachęca ich do zakupu konkretnych produktów” – poinformowała Agata Matuszewska-Pyc, business unit manager z Open Research. „Przyglądamy się temu zjawisku, jak się zmienia i przybiera na sile. Jest jednym z kół zamachowych polskiej gospodarki”.

Czytaj także: Agrounia: Patriotyzm konsumencki został nam skradziony

Badanie przeprowadzono w lipcu br. na reprezentatywnej próbie Polaków; N=814. Metoda: Omnibus techniką on-line, według wystandaryzowanego kwestionariusza.

Witrualnemedia.pl / rp.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply