Idące po władzę Prawo i Sprawiedliwość wraca do projektu budowy w Polsce kolei dużych prędkości.

Chodzi o tzw. projekt igrek– pociągi jeżdżące z Warszawy do Łodzi, a stąd do Poznania i Wrocławia. Składy poruszające się na tej trasie miałyby osiągać prędkość 350 km/h. W dalszej perspektywie linie zostałyby wydłużone: z Wrocławia do Pragi i z Poznania do Berlina.

Projekt ten został zarzucony w 2011 r. przez ówczesnego ministra transportu Sławomira Nowaka. Uważał on, że Polski nie stać na takie koleje i należy skupić się na modernizacji tradycyjnej sieci.

Zdaniem polityków PiS-u projekt powinien zostać jak najszybciej wznowiony.

Taka inwestycja wpłynie pozytywnie na gospodarkę, zapewni nowe miejsca pracy i transfer nowoczesnych technologii do Polski. Środki miałyby pochodzić m.in. z UE i od inwestora prywatnego w ramach umowy PPP– powiedział Jerzy Polaczek, minister transportu w latach 2005–2006.

Zdaniem polityków PiS-u należy zachować własność Skarbu Państwa w sektorze kolejowym. Politycy tej partii domagają się wstrzymania prywatyzacji PKP Energetyka i przejęcia kontroli nad Przewozami Regionalnymi.

forsal.pl/KRESY.PL

7 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. pol_ak
    pol_ak :

    Tylko czemu jeden z głównych węzłów kolejowych w Polsce ma być pominięty? Naród po 1 WŚ rozbudował węzeł w Ostrowie Wielkopolskim, a teraz się wszystko sypie. Teraz jest stacja kolejowa z x torów, ale żeby wsiąść w pociąg dużych prędkości nie wsiądziemy tam ale pojedziemy 20km za miasto na wieś między Ostrowem a Kaliszem… Wszystko przemyślane…

    A więc póki co z Krakowa do Ostrowa, przesiadka na autobus, 20km, i z Ociąża do Poznania “szybkim” pociągiem.

    • pol_ak
      pol_ak :

      Tylko po co robić coś od nowa? Jak już przechodzi przez Ostrów to jest to idealne rozgałęzienie. Nitki z tego miasta rozchodzą się w 5 kierunkach. Po co robić to gdzieś obok? Bo Kaliszowi to przeszkadza? Dla mnie jest to przykład debilnego sporu między dwiema miejscowościami. Mogliby zrobić ten węzeł w Ostrowie i pociągnąć jakąś linię wprost z Kalisza do Ostrowa… Kalisz miałby dostęp a Ostrów nie byłby nielogicznie omijany…

      • kaliszanin1
        kaliszanin1 :

        Dlaczego od razu debilny spór? Co w tym dziwnego, że miasto Kalisz chce miec własny węzeł komunikacyjny. Co mnie ochodzi Ostrów ja chce rozowku mojego miasta.Tak się składa, że już w latach 50 XX wieku były plany utworzenia w Kaliszu węzła kolejowego, ale niesttey nie wypaliła. Kalisz to historyczna stolica Wielkopolski Wschodniej i największe miasto tego regionu, a więc węzeł mu się nalezy.

  2. tagore
    tagore :

    Wydumane inwestycje, priorytetem powinno być przestawienie tranzytu TIR ze wschodu i zachodu na kolej jak w Szwajcarii i zwiększenie mobilności zatrudnienia przez odtworzenie połączeń lokalnych ,bez czego nie będzie rozwoju małych miejscowości .

    tagore