Od 2035 r. kupno nowego samochodu z silnikiem spalinowym będzie praktycznie niemożliwe – tak zakłada przyjęte wstępnie unijne porozumienie. Jednym z celów wstępnie przyjętego porozumienia ma być doprowadzenie do sytuacji, w której bardziej będzie opłacało się kupić np. samochód elektryczny, niż z silnikiem spalinowym.
Jak poinformowała w czwartek czeska prezydencja w Unii Europejskiej, osiągnięto wstępne porozumienie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej, dotyczące radykalnego ograniczenia sprzedaży nowych aut z silnikami spalinowymi od 2035 roku.
Porozumienie przewiduje, że w krajach członkowskich Unii Europejskiej od 2035 roku kupno nowego samochodu z silnikiem spalinowym będzie praktycznie niemożliwe. Ponadto, propozycja obejmuje też 55 proc. redukcję emisji dla nowych samochodów, sprzedawanych od 2030 roku w porównaniu z poziomem z 2021 roku. Samochody używane, wyprodukowane przed 2035 rokiem, będzie można kupować bez przeszkód.
Wiadomo, że jednym z celów wstępnie przyjętego porozumienia ma być doprowadzenie do sytuacji, w której bardziej będzie opłacało się kupić np. samochód elektryczny, niż z silnikiem spalinowym.
Porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej, reprezentującą państwa członkowskie.
Czeski minister przemysłu i handlu, Josef Sikela twierdził, że porozumienie to utoruje drogę nowoczesnemu i konkurencyjnemu przemysłowi motoryzacyjnemu w UE. Uważa, że zakładany harmonogram sprawia, iż cele są osiągalne również dla producentów samochodów.
Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej ds. Europejskiego Zielonego Ładu, który forsuje tego rodzaju rozwiązania, powiedział, że porozumienie jest silnym sygnałem dla przemysłu i konsumentów. Dodał, że „Europa popiera przejście na zeroemisyjną mobilność”.
PAP przypomina, że obecnie państwa członkowskie UE starają się uzgodnić szczegóły tak zwanego pakietu „FitFor 55”. Wśród kilkunastu proponowanych zasad są między innymi limity emisji związane z transportem samochodowym. Zgodnie z przyjętymi oczekiwaniami, mają one w znacznie większym stopniu wykorzystywać energię elektryczną, wodór lub inne tzw. środki bezemisyjne.
Przeczytaj: Media: zaproponowano wyjątki od zakazu aut spalinowych w UE
Jak pisaliśmy, unijny pakiet Fit for 55 zakłada, że do 2035 roku w Unii Europejskiej w transporcie ma zostać osiągnięta zerowa emisja spalin. Plany KE przewidują całkowity zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Serwis Interia, opisując zmiany w motoryzacji, zwrócił uwagę, że „samochód nigdy nie stanie się własnością użytkownika”. Wskazuje, że w kolejnych latach motoryzacja może przekształcić się w kierunku modelu „subskrybenckiego”. Już dziś koncerny motoryzacyjne usiłują przedstawiać się jako „dostawcy usług mobilnych”, a nie „producenci samochodów”. Pojawiają się także informacje o „fabrykach samochodów używanych”. Ich głównym celem jest odświeżenie pojazdów po „pierwszym użytkowniku” i ponowne wprowadzenie ich na rynek.
Czytaj więcej: Wkrótce zakup auta nie będzie możliwy? Media: Plany UE nie pozostawiają złudzeń
Zobacz także: Minister Moskwa: zakaz sprzedaży aut z silnikiem spalinowym od 2035 r. jest nie do przyjęcia
PAP / rmf24.pl / Kresy.pl
Ciekwi mnie co rozumie Timmerans pod pojeciem “Europa”.