Ukraina prawdopodobnie otrzyma kołowy bojowy wóz piechoty Boxer, uzbrojony w moduł bojowy z działem 30 mm niemieckiej firmy KNDS.
Jak poinformował w poniedziałek portal Hartpuntk, Ukraina może otrzymać kołowy bojowy wóz piechoty Boxer, uzbrojony w moduł bojowy z działem 30 mm niemieckiej firmy KNDS.
To oświadczenie złożył dyrektor generalny KNDS Germany Ralf Koetzel podczas uroczystej ceremonii przekazania Ukrainie pierwszej kołowej haubicy RCH-155.
Podczas przemówienia na uroczystości ambasador Ukrainy w Niemczech Ołeksij Makiejew wyjaśnił, że kołowa haubica RCH-155 będzie pierwszym pojazdem bojowym Sił Zbrojnych Ukrainy, który zostanie stworzony na bazie bojowego wozu piechoty Boxer. Ponadto Ukraina otrzyma kolejny system oparty na Boxerze, zwany Kommandobegleitfahrzeug, co dosłownie oznacza „wóz eskorty dowódczej”. Będzie on wyposażony w automatyczne działo 30 mm.
Na razie nie są jednak znane szczegóły dotyczące tego, jakie to będą samochody, w jakiej ilości, ani jakie będą warunki dostawy na Ukrainę.
Podczas szczytu NATO w bazie Ramstein 9 stycznia minister obrony Niemiec Boris Pistorius ogłosił decyzję o przekazaniu Ukrainie dodatkowych samobieżnych armatohaubic RCH 155. Do wcześniejszych 18 zamówionych egzemplarzy dołączą kolejne 36, co łącznie pozwoli Ukrainie na wyposażenie trzech dywizjonów artylerii samobieżnej.
Pierwszych 18 dział zamówiono latem 2022 roku, a ich dostawy mają być realizowane między grudniem 2025 a 2027 rokiem. Kolejne 18 zostało zamówione w połowie 2024 roku. Pierwsze sześć jednostek dotrze do Sił Zbrojnych Ukrainy jeszcze w tym roku.
RCH 155 to samobieżna armatohaubica opracowana przez niemiecką spółkę KNDS Deutschland (dawniej Krauss-Maffei Wegmann). Uzbrojenie montowane jest na podwoziu opancerzonego transportera GTK Boxer 8×8. Działo charakteryzuje się szybkostrzelnością do 9 strzałów na minutę i zasięgiem wynoszącym do 54 km przy zastosowaniu najnowszych typów amunicji. Magazyn mieści 30 pocisków i 144 moduły ładunków miotających, a masa bojowa działa wynosi 39 ton. Załogę pojazdu stanowią jedynie dwie osoby.
Pomimo swoich zaawansowanych możliwości, konstrukcja wzbudza pewne kontrowersje, głównie ze względu na wysokie koszty podwozia GTK Boxer. Alternatywne rozwiązania wykorzystujące podwozia wojskowych samochodów ciężarowych proponują m.in. firmy Rheinmetall czy Czechoslovak Group.
Niemcy zapowiadają przekazanie Ukrainie samobieżnych haubic RCH-155 od 2022 roku. Na naszym portalu informowaliśmy, że Niemcy opóźniają dostawy sprzętu.
Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!