Litwa i Ukraina podpisały memorandum intencyjne w celu wspólnego rozwoju swoich sektorów transportu i logistyki – poinformował 22 marca portal railfreight.com.
Umowa dotyczy wszystkich rodzajów transportu, jednak prawdopodobnie skupi się na kolei. Transport towarowy między oboma krajami spadł o 27 proc. w 2020 r. W związku z tym chcą one nadrobić straty, wdrażając nowe pomysły i nowe usługi.
„Litwę i Ukrainę łączy długofalowa współpraca” – powiedział Marius Skuodis, litewski minister transportu i komunikacji. Zdaniem Skuodisa Litwa może przekazać Ukrainie swoje doświadczenie i wiedzę w kwestiach transportowych.
Kraj bałtycki niedawno zreformował swój sektor transportu kolejowego i dlatego jest gotowy do kierowania Ukrainą zgodnie z systemem prawnym UE.
Minister infrastruktury Ukrainy Vladislav Krykliy wspomniał, że Litwa zawsze była wiarygodnym partnerem jego kraju. Ponadto podkreślił, że ich wspólnym głównym celem jest zwiększenie natężenia ruchu kontenerowego i dalsza liberalizacja dwustronnego lub tranzytowego transportu drogowego między oboma krajami.
Wspólny rozwój transportu kolejowego opiera się na trzech podstawowych osiach: po pierwsze, Litwa i Ukraina chcą uruchomić usługę przewozu naczep między dwoma największymi portami, Kłajpedą i Odessą. Aby odnieść sukces, oba kraje zgodziły się, że rozsądnie byłoby skorzystać z uproszczonych procedur celnych UE. Oznacza to, że nowa ukraińska ustawa o transporcie intermodalnym będzie zawierała przepisy określające, że naczepy są kontenerami, a nie pojazdami. Litwa przyjęła już podobne przepisy.
Jak zaznacza portal railfreight.com, plan jest dość interesujący z dwóch różnych perspektyw. Z jednej strony portowi w Kłajpedzie uda się przyciągnąć większy ruch i nadrobić straty, jakie spowodowało zatrzymanie białoruskich ładunków na początku roku. Z drugiej strony korytarz intermodalny między Odessą a Kłajpedą przypomina inny projekt, który chce połączyć Gdańsk z Odessą. Litwa i Ukraina zadeklarowały, że chcą używać swoich portów jako bram z południa na północ i odwrotnie. W związku z tym istnieje możliwość w najbliższej przyszłości kolejnej trasy intermodalnej z Morza Czarnego do Bałtyku.
Ponadto druga oś, czyli rozwój kolei, dotyczy dwóch wcześniej istniejących projektów kolejowych „Viking” i „Containerships”. Oba łączą porty w Kłajpedzie i Odessie – „Viking” wystartował przed 2010 r., a „Containerships” ruszył w 2019 r.
Oba kraje chcą teraz więcej inwestować w poprawę warunków transportu towarowego tych dwóch usług i zwiększyć konkurencję w korytarzu Północ-Południe.
Wreszcie trzecia oś dotyczy dalszej komunikacji w sprawie rozwoju dodatkowych połączeń kolejowych łączących cztery różne stolice: Kijów, Mińsk, Wilno i Rygę. Jednak plan ten jest nadal w bardzo początkowej fazie ze względu na sytuację epidemiologiczną.
Pod koniec 2020 roku firma LTG Cargo zajmująca się transportem towarów, należąca do Litewskich Kolei, utworzyła swój ukraiński oddział, aby „badać różne partnerstwa i przyczyniać się do promocji kolei jako środka transportu”.
„Spodziewamy się stopniowego rozwoju działalności LTG Cargo Ukraine: w pierwszej fazie rozwoju LTG Cargo Ukraine będzie oferować możliwość wynajmu taboru, spedycji i innych usług transportu towarowego” – skomentował Martynas Burba, kierownik projektu komunikacyjnego na kolei litewskiej. .
Obecnie oddział cargo Kolei Litewskich planuje utworzenie wspólnego centrum serwisu i naprawy lokomotyw na Ukrainie. Gdyby ten plan stał się rzeczywistością, to oficjalnie przypieczętowałby współpracę obu państw.
Kresy.pl / railfreight.com
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!