Hiszpańskie firmy, na czele z Santa Bárbara Sistemas, prowadzą prace nad specjalnym zestawem zdalnego sterowania, który umożliwiłby konwersję bojowych wozów piechoty Pizarro czy przyszłych pojazdów saperskich Castor w pojazdy bezzałogowe.

Według informacji z ubiegłego tygodnia, hiszpańska firma Santa Bárbara Sistemas wspólnie z Sener Aeroespacial pracuje nad projektem zainstalowania systemu zdalnego sterowania w bojowym wozie piechoty Pizarro. Chodzi o wprowadzenie możliwości konwersji tych pojazdów do formy bezzałogowej.

W specjalnych warsztatach dotyczących bezzałogowców, zorganizowanym m.in. przez hiszpańską armię, rzecznik Santa Bárbara Sistemas, David Robles tłumaczył, że celem programu jest transformacja pojazdu gąsienicowego w platformę opcjonalnie załogową, wykorzystując do tego celu specjalny zestaw do zdalnego sterowania. Trwają już prace nad platformą testową.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

Sam zestaw jest zintegrowany z systemem dystrybucji danych zaprojektowanym przez firmę. W następnej kolejności pojazd ma zostać sprawdzony w dynamicznym środowisku operacyjnym.

Pojazd Pizarro jest hiszpańską wersją bojowego wozu piechoty ASCOD, wyprodukowanego wspólnie przez austriacką firmę Steyr-Daimler-Puch AG i hiszpańską General Dynamics Santa Bárbara Sistemas. Wozy te są również używane przez armię austriacką pod nazwą Ulan.

Pizarro w wersji podstawowej jest wyposażony w dwuosobową wieżę z działkiem automatycznym Mauser mk30-2 kal. 30 mm i karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Załoga liczy trzy osoby, może przewozić desant liczący 8 żołnierzy. Opancerzenie zapewnia ochronę przed ogniem z broni palnej i amunicją przeciwpancerną kalibru do 14,5 mm z przodu kadłuba i do 7,62 mm z pozostałych stron.

Ponadto, Santa Bárbara Sistemas jest zaangażowane w inną inicjatywę, wspólnie z firmami Sener i Insia, dotyczącą zintegrowania systemu zdalnego sterowania z wozem Castor, przyszłym pojazdem saperów hiszpańskich wojsk lądowych. Celem jest opracowanie dla niego zdolności do zdalnego zajmowania pozycji i rozminowywania trasy, żeby umożliwić przejazd np. konwojom.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

Trzecim projektem, w którym bierze udział ta hiszpańska firma, jest opracowanie bezzałogowca na bazie platformy Mutt. Chodzi tu o instalację bezzałogowej, zdalnie sterowanej wieży Guardian 2.0 oraz systemu optoelektronicznego Oteos.

Santa Bárbara Sistemas wchodzi w skład koncernu GDELS , czyli europejskiego oddziału General Dynamics Land Systems.

Czytaj także: Francuska armia testowała lądowe bezzałogowce bojowe firmy Nexter

armyrecognition.com / Kresy.pl

Czytaj kolejny artykuł
0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz