Hiszpańskie firmy, na czele z Santa Bárbara Sistemas, prowadzą prace nad specjalnym zestawem zdalnego sterowania, który umożliwiłby konwersję bojowych wozów piechoty Pizarro czy przyszłych pojazdów saperskich Castor w pojazdy bezzałogowe.

Według informacji z ubiegłego tygodnia, hiszpańska firma Santa Bárbara Sistemas wspólnie z Sener Aeroespacial pracuje nad projektem zainstalowania systemu zdalnego sterowania w bojowym wozie piechoty Pizarro. Chodzi o wprowadzenie możliwości konwersji tych pojazdów do formy bezzałogowej.

W specjalnych warsztatach dotyczących bezzałogowców, zorganizowanym m.in. przez hiszpańską armię, rzecznik Santa Bárbara Sistemas, David Robles tłumaczył, że celem programu jest transformacja pojazdu gąsienicowego w platformę opcjonalnie załogową, wykorzystując do tego celu specjalny zestaw do zdalnego sterowania. Trwają już prace nad platformą testową.

Sam zestaw jest zintegrowany z systemem dystrybucji danych zaprojektowanym przez firmę. W następnej kolejności pojazd ma zostać sprawdzony w dynamicznym środowisku operacyjnym.

Pojazd Pizarro jest hiszpańską wersją bojowego wozu piechoty ASCOD, wyprodukowanego wspólnie przez austriacką firmę Steyr-Daimler-Puch AG i hiszpańską General Dynamics Santa Bárbara Sistemas. Wozy te są również używane przez armię austriacką pod nazwą Ulan.

Pizarro w wersji podstawowej jest wyposażony w dwuosobową wieżę z działkiem automatycznym Mauser mk30-2 kal. 30 mm i karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Załoga liczy trzy osoby, może przewozić desant liczący 8 żołnierzy. Opancerzenie zapewnia ochronę przed ogniem z broni palnej i amunicją przeciwpancerną kalibru do 14,5 mm z przodu kadłuba i do 7,62 mm z pozostałych stron.

Ponadto, Santa Bárbara Sistemas jest zaangażowane w inną inicjatywę, wspólnie z firmami Sener i Insia, dotyczącą zintegrowania systemu zdalnego sterowania z wozem Castor, przyszłym pojazdem saperów hiszpańskich wojsk lądowych. Celem jest opracowanie dla niego zdolności do zdalnego zajmowania pozycji i rozminowywania trasy, żeby umożliwić przejazd np. konwojom.

Trzecim projektem, w którym bierze udział ta hiszpańska firma, jest opracowanie bezzałogowca na bazie platformy Mutt. Chodzi tu o instalację bezzałogowej, zdalnie sterowanej wieży Guardian 2.0 oraz systemu optoelektronicznego Oteos.

Santa Bárbara Sistemas wchodzi w skład koncernu GDELS , czyli europejskiego oddziału General Dynamics Land Systems.

Czytaj także: Francuska armia testowała lądowe bezzałogowce bojowe firmy Nexter

armyrecognition.com / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply