W 52. Batalionie Remontowym w Czarnem zakończono kurs kierowców pochodzących z 18. Dywizji Zmechanizowanej na pojazdach klasy MRAP Cougar 4×4. Wozy zostały niedawno dostarczone do Polski z USA.
W 52. Batalionie Remontowym w Czarnem zakończył się kurs kierowców pojazdów #MRAP Cougar 4×4. Żołnierze #18DZ zapoznali się też z zasadami eksploatacji, obsług i napraw. Wkrótce pierwsze pojazdy trafią na wyposażenie 18. Batalionu Dowodzenia z Siedlec – podała we wtorek na Twitterze 18 Dywizja Zmechanizowana.
W 52. Batalionie Remontowym w Czarnem zakończył się kurs kierowców pojazdów #MRAP Cougar 4×4. Żołnierze #18DZ zapoznali się też z zasadami eksploatacji, obsług i napraw. Wkrótce pierwsze pojazdy trafią na wyposażenie 18. Batalionu Dowodzenia z Siedlec. pic.twitter.com/a7lEJpjkVB
— 18 Dywizja Zmechanizowana (@Zelazna_Dywizja) August 9, 2022
Przypomnijmy, że szef MON Mariusz Błaszczak informował w grudniu ub. roku o podpisaniu z USA umowy na dostawę 300 używanych pojazdów MRAP typu Cougar. Podkreślił, że pojazdy mają zostać dostarczone Wojsku Polskiemu na początku 2022 r.
Podawaliśmy, że pierwsza partia 70 amerykańskich pojazdów Cougar 4×4 dotarła do Polski w czerwcu. Kolejną partię 140 pojazdów dostarczono do Polski na początku lipca.
Cougar to amerykański transporter opancerzony typu MRAP. Posiada napęd 4×4. Jego załoga liczy 6 osób. Pojazd posiada zwiększoną ochronę przed wybuchem min lądowych oraz improwizowanych ładunków wybuchowych. Masa całkowita podjazdu to ponad 17 t, a jego ładowność to ponad 2,5 tony. Zasięg operacyjny Cougara wynosi 966 km. Jego maksymalna prędkość to 105 km/godz.
Zwracaliśmy już uwagę, że zakup Cougarów stawia pod znakiem zapytania realizację programu „Pegaz”. W Planie Modernizacji Technicznej 2017-2022 zakładano, że w ramach programu „Pegaz” ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON zakupi 105 Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej, w dwóch etapach, a w późniejszym okresie, od 2022 roku, także dla Wojsk Lądowych. Zaznaczano jednak, że potrzeby odbiorców są wyższe i potrzeba odpowiednio 150 i 130 nowych pojazdów, nie licząc kilkuset dodatkowych dla reszty sił zbrojnych.
Tymczasem w odpowiedzi na pytanie, czy ogłoszony zakup to realizacja programu Pegaz, mjr Krzysztof Płatek, ówczesny Rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia, poinformował w listopadzie ub. roku: „Pozyskanie pojazdów MRAP Cougar 4×4 pozwala zaspokoić bieżące potrzeby Sił Zbrojnych RP. Perspektywiczne potrzeby opisane wymaganiem operacyjnym będą mogły zostać zrealizowane w późniejszym terminie”.
Jak informowaliśmy pod koniec lipca ub. roku, Inspektorat Uzbrojenia opublikował na swojej stronie internetowej informację o unieważnieniu z powodu błędów formalnych postępowania przetargowego w sprawie zakupu partii wielozadaniowych pojazdów dla Wojsk Specjalnych, kr. Pegaz. Powodem tego kroku były błędy formalne. Decyzja zapadła 23 lipca.
Jeszcze w połowie lipca informowano, że pod uwagę brani są czterej oferenci: Huta Stalowa Wola S.A. wraz z Tatra Export s.r.o., H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z firmą Arquus, Thales Polska Sp. z o.o. oraz AMZ Kutno S.A. Według deklaracji postępowanie obejmowało plan zakupu 15 egzemplarzy z opcją na 90 kolejnych.
Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!