W latach 2001-2021 5 największych  amerykańskich firm przekazało w ramach lobbingu za kontynuacją wojny w Afganistanie 1,1 miliarda dolarów. Przedsiębiorstwa te w tym okresie otrzymały od Kongresu USA 2,02 biliona dolarów w formie kontraktów wojskowych.

Najdłuższa wojna w historii Ameryki kosztowała amerykańskich podatników 2,3 biliona dolarów, poza tym spowodowała śmierć 2324 amerykańskich wojskowych, 4007 amerykańskich kontrahentów i 46 319 afgańskich cywilów, zgodnie z szacunkami zawartymi w raporcie  Cost of War Project sporządzonym przez Brown University. Ponadto w wyniku chaotycznego odwrotu wojsk amerykańskich zostawiły one w Afganistanie sprzęt wojskowy warty miliardy dolarów.

W czasie trwania wojny Kongres USA przekazał 2,02 biliona dolarów pięciu największym amerykańskim firmom zbrojeniowym — Raytheon, Lockheed Martin, General Dynamics, Boeing i Northrop Grumman. W latach 2002-2020 fundusze federalne dla tych pięciu firm zbrojeniowych wzrosły o 188 procent.  W tym samym czasie ww. firmy wydały na lobbing 1,1 miliarda dolarów. Oznacza to, że zarobiły one  1813 dolarów w kontraktach Pentagonu za każdego wydanego na lobbing dolara.

Stephen Semler, współzałożyciel Instytutu Reform Polityki Bezpieczeństwa, stwierdził, że tych pięciu kontrahentów „zjada około jednej piątej wszystkich dolarów kontraktów federalnych i około jednej trzeciej wszystkich dolarów kontraktowych Departamentu Obrony rocznie”.

CZYTAJ TAKŻE: Grupa G7 chce zaprosić Rosję i Chiny na rozmowy o Afganistanie

Eli Clifton redaktor Responsible Statecraft poinformował, że w specjalnej rządowej grupie mającej wydawać zalecenia odnośnie wojny w Afganistanie Afghanistan Study Group, zasiadali ludzie powiązani finansowo z przedsiębiorstwami wojskowymi. „Dwóch z trzech współprzewodniczących i dziewięciu z 12 członków plenarnych grupy ma obecne lub niedawne powiązania finansowe z głównymi kontrahentami z branży obronnej, przemysłu, który pochłania ponad połowę budżetu obronnego wynoszącego 740 miliardów dolarów” – pisze Clifton.

„Jednym z problemów w tworzeniu naszej polityki zagranicznej jest to, że prawie wszystkie rady otrzymujemy od ludzi, którzy czerpią korzyści finansowe z kontynuowania wojny” – stwierdził Mandy Smithberger, dyrektor Centrum Informacji Obronnej w Project on Government Oversight. Innym problemem jest to, że większość kongresmenów to milionerzy, którzy posiadają akcje wielu firm, w tym wojskowych. A kontrakty, które te przedsiębiorstwa otrzymały spowodowały, że ceny akcji największych firm wojskowych podczas 20-letniej wojny w Afganistanie rosły szybciej o 58 procent niż indeks S&P 500.

CZYTAJ TAKŻE: Ruch oporu informuje o dużych stratach talibów w rejonie Pandższir

Kresy.pl / presstv.ir / stephensemler.substack.com / responsiblestatecraft.org

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz