Bośniacki Chorwat buduje jedne z najszybszych samochodów na świecie

Podczas gdy największym sukcesem rządowej spółki ElectroMobility Poland (EMP) było przeprowadzenie konkursu na „wizualizację nadwozia” nowego polskiego samochodu elektrycznego, Chorwaci od lat odnoszą sukcesy na polu elektromobilności.

Firma Rimac została założona w 2007 roku. Jej początkiem było garażowe hobby założyciela firmy Mate Rimaca, Bośniackiego Chorwata z Livno, miejscowości znajdującej się obecnie na terenie Bośni i Hercegowiny. Pracując w pojedynkę, udało mu się wmontować do jego BMW serii 3 elektryczny układ napędowy, czym zwrócił na siebie uwagę mediów i inwestorów. Pozwoliło mu to w 2009 r. założyć Rimac Automobili w miejscowości Sveta Nedelja, niedaleko Zagrzebia, w Chorwacji, gdzie wynajęto odpowiednie urządzenia.

W początkowym okresie, przekształcone BMW M3 Rimaca było pierwszym testowym samochodem Rimac Automobili. Założyciel i dyrektor generalny firmy zaczął przebudowywać ten samochód, gdy miał zaledwie 19 lat: “Miałem stare BMW E30, które używałem w wyścigach driftowych i torowych. Podczas jednego z tych wyścigów silnik nagle wybuchł. W tym momencie postanowiłem spróbować zbudować samochód elektryczny. Po około roku samochód był w stanie jeździć, ale nie byłem jeszcze zadowolony z wyniku. Był ciężki, miał niewiele mocy, a zasięg był bardzo ograniczony. Z tego powodu zacząłem gromadzić zespół ekspertów, aby opracować własne komponenty, ponieważ uważałem, że napęd elektryczny może dać znacznie więcej niż to, co było wówczas dostępne na rynku. W tamtym czasie miałem już bardzo jasną wizję mojego ostatecznego celu. Dziś ciężka praca sprawia, że ​​moje marzenia stają się rzeczywistością” – wspominał Mate Rimac w wywiadzie opublikowanym na stronach firmy w 2012 r.

Pierwszym samochodem wyprodukowanym w całości przez Rimac Automobili był Concept One całkowicie elektryczny samochód sportowy zasilany bateryjnie. Przy masie własnej wynoszącej 1850 kg i mocy wynoszącej 1288 koni mechanicznych (960 kilowatów), Concept One może osiągnąć 100 km/h w 2,6 sekundy i rozpędzać się aż do 355 km/h. 92 kilowatogodziny w modułach akumulatorowych umożliwiają mu zasięg do 600 km.

Produkcję ograniczono do 88 sztuk. Pierwszy samochód został dostarczony anonimowemu hiszpańskiemu klientowi w styczniu 2013 r.

Niemal wszystkie części Concept One produkowane są we własnym zakładzie Rimac Automobili a żaden z najważniejszych komponentów używanych w pojeździe nie jest dostępny w sprzedaży. Zespół projektantów składa się z byłych pracowników z Pininfarina i Magna Steyr, a karoseria samochodu została zaprojektowana przez chorwackiego projektanta Adriano Mudriego.

Zobacz także: www.autoczescionline24.pl

Następcą Concept One, jest Concept Two (zwany również C_Two), który został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2018 roku. Samochód ma całkowicie nowy wygląd, dodano m.in. drzwi skrzydłowe. Cztery zmodernizowane silniki elektryczne produkują teraz łącznie 1914 koni mechanicznych (1427 kilowatów) i 2300 niutonometrów momentu obrotowego. Konstrukcja z włókna węglowego, mimo ciężkich akumulatorów, ma masę zaledwie 1950 kg. C_Two jest w stanie przyspieszyć do 100 km/h w niecałe dwie sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 415 km/h.

Samochód zawiera w pełni niezależny system wektorowania momentu obrotowego (R-AWTV), który poprawia prowadzenie, a także zawiera wiele zaawansowanych funkcji, takich jak system rozpoznawania twarzy, który odblokowuje zapłon tylko dla właściciela i dostosowuje ustawienia samochodu do jego nastroju. Samochód ma osiem kamer, LIDAR, sześć radarów i dwanaście czujników ultradźwiękowych. Produkcja pojazdu będzie ograniczona do 150 sztuk.

Zobacz także: Rekordowe wyniki węgierskiego przemysłu motoryzacyjnego

W 2018 r. niemiecka grupa Volkswagen Porsche Engineering Group GmbH nabyła 10% udziałów w Rimac. Jak komentował to wydarzenie Mate Rimac: “To partnerstwo jest ważnym krokiem dla Rimac Automobili na drodze do zostania dostawcą systemów dla branży elektrycznej, łączności i ekscytującej dziedziny zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy”.

Peter Cernevič

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply