Import ropy z piasków bitumicznych (roponośnych) z Kanady do Unii Europejskiej może stać się w niedalekiej przyszłości alternatywą dla importu z innych części świata, w tym z Rosji.

Bruksela ma zamiar zredukować do 2020 o 6 % emisje CO2paliw transportowych. Zapewnić ma to dyrektywa dotycząca jakości paliw (Fuel Quality Directive). 7 października Komisja Europejska przedstawiła odpowiednie przepisy, które to umożliwią.

Propozycja KE przewiduje metodę dla liczenia zawartości CO2w różnych paliwach takich jak benzyna, diesel, skroplony gaz ziemny (LPG) i gaz ziemny w postaci skompresowanej (CNG). Każde z paliw ma przypisaną zawartość CO2na podstawie emisji produkowanych przez jego cały cykl życia (wydobycie, produkcja, transport, rafinacja itp.).

Dyrektywa przewiduje również nałożenie na dostawców obowiazku raportowania na ten temat. Nie jest tajemnicą, że pierwotna nasza propozycja nie przeszła z powodu oporu ze strony niektórych państw członkowskich– poinformowała unijna komisarz ds. klimatu Connie Hedegaard prezentując nowe przepisy.

Poprzednią propozycję KE z 2011 r. blokowały m.in. Francja czy Wielka Brytania oraz niektóre kraje pozaeuropejskie takie jak Kanada. Dlatego kanadyjski minister ds. zasobów naturalnych i władze prowincji Alberta, gdzie są największe złoża (około 85 proc. roponośnych piasków) na świecie, pozytywnie odnieśli się do nowej propozycji Brukseli.

Ropa z piasków bitumicznych w poprzedniej propozycji przepisów KE była w szczególnie niekorzystnym położeniu jako mająca wysoki wskaźnik emisji w tzw. cyklu życia.

Kanada nalegała, by w związku z planami eksportu swoich złóż, ze względów podatkowych roponośne piaski nie były wyróżnione ze względu na zawartość CO2w całym tzw. cyklu życia dużo powyżej średniego poziomu.

To dobrze, że UE dostrzegła szansę, jaką daje import kanadyjskiej ropy z piasków bitumicznych dziś, kiedy chce zapewnić sobie bezpieczeństwo energetyczne– mówił James Small, dyrektor Starategic Atlantic Group z Brukseli, która doradza przedsiębiorstwom z branży górniczej, energetycznej i metalurgicznej.

KE przedstawiła plany wdrożenia dyrektywy o jakości paliwa dwa tygodnie po zawarciu w Ottawie umowy handlowo-inwestycyjnej UE – Kanada.

PAP/Kresy.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply