Rosyjska firma ZALA Aero (część grupy Kałasznikow w ramach państwowej korporacji technologicznej Rostec) opracowała lekki bezzałogowy samolot ZALA 421-16E5G wyposażony w hybrydowy zespół napędowy łączący silnik elektryczny i spalinowy – poinformowała w czwartek agencja Tass.

Jak poinformowała agencja prasowa Tass, Rosyjska firma ZALA Aero (część grupy Kałasznikow w ramach państwowej korporacji technologicznej Rostec) opracowała lekki bezzałogowy samolot ZALA 421-16E5G wyposażony w hybrydowy zespół napędowy łączący silnik elektryczny i spalinowy.

Szef projektu, Nikita Chamitow poinformował o tym podczas czwartkowej prezentacji drona.

„Jako pierwsi na świecie połączyliśmy silnik spalinowy i silnik elektryczny w tej klasie dronów. Firma wykonała sekwencyjną hybrydę: podczas lotu silnik spalinowy nie jest główną siłą napędową, ale zasila generator i akumulator buforowy. To z kolei zasila wszystkie pokładowe systemy i zespoły, w tym silnik elektryczny ”- powiedział Chamitow. “Hybrydowy zespół napędowy wydłuża czas lotu drona w porównaniu z podobnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi” – dodał.

„Dzięki temu schematowi osiągnęliśmy czas lotu ponad 16 godzin i zapewniliśmy możliwość operowania nad obiektem w trybie całkowicie bezgłośnym” – zauważył Chamitow. Poinformował również, że seryjna produkcja drona już się rozpoczęła.

Zobacz też: Ponad 50 rosyjskich samolotów na manewrach nad Morzem Czarnym

Zdolności produkcyjne ZALA Aero pozwalają na produkcję do 300 różnych dronów rocznie – dodał. ZALA 421-16E5G to pierwszy na świecie bezzałogowy samolot, wyposażony w hybrydowy zespół napędowy silnika elektrycznego i spalinowego. Dron jest oznaczony jako bezzałogowy samolot rozpoznawczy.

“Ładunek pozwala na wykorzystanie wykrywania celu, przekaźnika komunikacyjnego oraz systemów monitorowania sieci komórkowych 2G, 3G i 4G. Może prowadzić rozpoznanie radiowo-techniczne w okolicy oraz identyfikować telefony komórkowe i ich lokalizację, a także prowadzić komunikację na kilkadziesiąt kilometrów” – dodał Chamitow. Dron ZALA 421-16E5G otrzymał oprogramowanie oparte na sieciach neuronowych i sztucznej inteligencji. „Stworzyliśmy system pełnego dekodowania podłoża za pomocą sieci neuronowej znajdującej się bezpośrednio na pokładzie tego drona. Po zakończeniu lotu uzyskujemy pełną informację o liczbie obiektów w interesującym nas obszarze i to może nawet określić zmiany cech terenu” – poinformował.

Kresy.pl/Tass

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply