Telewizja Dożdż musiała uchodzić z Rosji z powodu krytyki polityki Władimira Putina. Dostała licencję na działanie na Łotwie, lecz władze bałtyckiego państwa właśnie ją cofnęły.

Narodowa Rada Mediów Elektronicznych Łotwy (NEPLP) podjęła decyzję o anulowaniu licencji na nadawanie dla tworzonej przez Rosjan telewizji Dożdż, podał we wtorek rano portal Latvijas Zinas. Przewodniczący Rady Aivars Āboliņš uzasadnił jej decyzję tym, że rosyjska telewizja opozycyjna stworzyła zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego i porządku publicznego Łotwy.

Za stwarzanie takiego zagrożenia Rada uznała nieudostępnianie ścieżki w języku łotewskim, przedstawienie na wizji Krymu na mapie jako części terytorium Rosji, nazwanie przez jednego z prowadzący armii rosyjskiej „naszą armią”, czy informowanie o trudnej sytuacji bytowej żołnierzy rosyjskich na froncie i sugestie ich materialnego wsparcia.

„Oceniając całokształt naruszeń, NEPLP jest przekonany, że kierownictwo TV Dożdż nie rozumie i nie jest świadome znaczenia i powagi naruszeń, a zatem nie może działać na terytorium Łotwy” – powiedział Āboliņš.

Decyzja wejdzie w życie w nocy z czwartku na piątek. Tym samym TV Dożdż nie będzie już mógł nadawać 8 grudnia.

Biorąc pod uwagę, że rosyjska telewizja opozycyjna ma swój kanał na platformie Youtube, NEPLP poprosi administratorów platformy o zablokowanie go na terytorium kraju, aby treści nie były dostępne na Łotwie. „W Rosji mogą swobodnie nadawać w Internecie, co jest niepokojące” – dodał Āboliņš.

TV Dożdż została założona w 2010 r. Funkcjonowała w nadawaniu satelitarnym i kablowym oraz jako telewizja internetowa. W jej publicystyce od początku działalności wybrzmiewała krytyka polityki rosyjskich władz i jej przedstawicieli. W sierpniu 2021 r. została oficjalnie uznana za „agenta zagranicy” co nałożyło liczne obostrzenia działalności medium.

Już po inwazji na Ukrainę TV Dożdż znalazła się na celowniku Prokuratury Generalnej Rosji jako wzywająca według nich do siłowej zmiany systemu politycznego kraju, nawołująca do działalności ekstremistycznej i przemocy. 1 marca jej nadawanie w Rosji zostało zablokowane przez Roskomnadzor. W związku z tym 3 marca redakcja ogłosiła zawieszenie działalności. Do końca tegoż miesiąca wszyscy dziennikarze stacji opuścili terytorium Rosji. W czerwcu otrzymali oni licencję na nadawanie na Łotwie, która jest jednym z głównych skupisk rosyjskiej emigracji.

2 grudnia Narodowa Rada Mediów Elektronicznych Łotwy nałożyła na TV Dożdż karę w wysokości 10 tys. euro za zaprezentowanie na wizji mapy, na której Półwysep Krymski był przedstawiony jako część Federacji Rosyjskiej.

lz.lv/rus.delfi.lv/kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz