Wykonawca przekopu Mierzei Wiślanej przekazał, że śluza kanału żeglugowego została napełniona wodą do docelowego poziomu. Aktualnie trwają testy, dzięki którym statki będą mogły swobodnie przepływać przez kanał.

„Śluza kanału żeglugowego jest już napełniona wodą do docelowego poziomu, co oznacza, że połączenie Zalewu Wiślanego oraz Zatoki Gdańskiej stało się faktem. Zrealizowano już także większość prac w porcie osłonowym oraz w rejonie sztucznej wyspy” — poinformowała w komunikacie firma NDI.

Obecnie na miejscu trwają testy urządzeń umożliwiające jednostkom swobodne przemierzanie kanału. Pierwsza z nich już to zrobiła.

„Przekop Mierzei Wiślanej, który skróci i uprości żeglugę oraz sprawi, że nie będzie już potrzeby korzystania z Cieśniny Piławskiej, prezentuje się wspaniale i okazale. Przy każdej wizycie z radością obserwuję, jak postępują prace i że budowa zmierza dużymi krokami ku końcowi” — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, cytowany w komunikacie.

Rząd zapowiedział, że otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną planowane jest na 17 września br.

„Oczywiście prac jest jeszcze dużo, np. pogłębienie skończy się dopiero w przyszłym roku, ale dla jednostek o mniejszym zanurzeniu, do 4 m, wszystko będzie regularnie pracować” — wyjaśniał wiceminister Marek Gróbarczyk.

Jednostki o zanurzeniu do 10 tysiąca ton, zaczną przepływać przez kanał do końca 2023 roku. Budowa kanału wyniesie około 2 miliardy złotych.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

CZYTAJ TAKŻE: 1,98 mld zł zamiast 880 mln zł. Przekop Mierzei Wiślanej będzie ponad dwa razy droższy niż zakładano

Kresy.pl / businessinsider.com.pl / bankier.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply