Pesa chce odbić Moskwę

Według informacji „Dziennika gazety Prawnej”, w najbliższych dniach bydgoska Pesa może podpisać aneks do umowy na 120 tramwajów dla stolicy Rosji.

Podpisany w 2013 roku kontrakt na tramwaje Fokstrot od dwóch lat był zablokowany z powodu załamania kursu rubla na przełomie 2014/2015 roku, co spowodowało wzrost wartości kontraktu zawartego w euro i wstrzymanie płatności. Jak dotąd Rosjanie odebrali połowę z zamówionych pojazdów (które zbierają w Moskwie bardzo dobre opinie), a kolejne 22 stoją na placu w fabryce w Bydgoszczy. Reszta z nich jest na różnych etapach produkcji.

Według Marcina Jędryczki z zarządu Pesy trwają negocjacje ws. finalizacji kontraktu. Prawdopodobnie w ciągu kilku najbliższych dni zostanie podpisany aneks do umowy z Rosjanami. Według ustaleń DGP i portalu Forsal.pl, odbiorą oni kolejne tramwaje płacąc za nie, jednak kontrakt zostanie zmniejszony. Producent liczy, że do Moskwy trafi co najmniej 100 Fokstrotów. Wartość kontraktu miała nieoficjalnie sięgać 900 mln zł. Przedstawiciele Pesy deklarują, że firma będzie startować w kolejnych przetargach na rosyjskim rynku, przy czym produkcja częściowo odbywałaby się w Rosji.

W kwietniu Pesa wygrała przetarg o wartości 47 mln złotych na dostarczenie 10 tramwajów dla Kijowa. za 290 mln hrywien (47 mln zł).

Odblokowanie Moskwy uda się w miesiąc od czasu dopuszczenia do ruchu w Niemczech spalinowych pociągów Link dla przewoźnika NEB. Zamówił on dziewięć składów do obsługi trasy Berlin–Kostrzyn. Jak czytamy na portalu Forsal.pl, spółka wyszła właśnie z największego kryzysu w historii: do końca ubiegłego roku musiała sfinalizować osiem dużych kontraktów na tramwaje i pociągi o łącznej wartości ponad 2 mld zł. W razie niedotrzymania terminów przewoźnikom nie udałoby się rozliczyć setek milionów złotych unijnych dotacji. Straty z tego tytułu musiałaby pokryć Pesa, co groziłoby firmie upadłością. Z trudnej sytuacji udało się wyjść m.in. dzięki interwencji rządu, który uprościł zasady odbiorów.

Forsal.pl/ Kresy.pl

3 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. jaro7
    jaro7 :

    100 tramwajów do Rosji i 10 do UPAiny-oto przykład gdzie z kim trzeba handlować.Ciekawi mnie tez cena.Rosjanie za jeden płaca 9 mln,upaińcy 4,7 czyżby różnice dopłacił rzad czyli polski podatnik?
    Chyba że Rosjanie wzięli opcje full wypas a banderowcy najuboższą.