Strona polska oczekuje kompensat technologicznych i przemysłowych, które towarzyszyłyby zamówieniu na Patrioty wartemu 30 mld zł.

Według licznych informacji medialnych, na 69 projektów offsetowych rozmowy zacięły się przy 12 kluczowych, technologicznych przedsięwzięciach, na których stronie polskiej szczególnie zależy.

Przekaż swój 1% na Kresy.pl

Fundacja Kompania Kresowa KRS 0000350493
Przekaż 1% podatku

– MON zabiega zwłaszcza o wyposażenie polskiej zbrojeniówki w wiedzę i technologie związane z uzyskaniem w kraju zdolności do serwisowania przeciwrakietowego systemu. Celem polskich negocjatorów jest też uzyskanie dla rodzimych firm kompetencji w dziedzinie technologii rakietowych, zintegrowanych systemów dowodzenia i zarządzania walką – najlepiej takich, które pomogłyby potem Polskiej Grupie Zbrojeniowej w samodzielnym rozwijaniu struktur obrony powietrznej krótkiego zasięgu „Narew”. Na celowniku PGZ są też m.in. najnowocześniejsze technologie radarowe wykorzystujące azotek galu (GaN). Radykalnie zwiększają one wydajność i skuteczność radarów – pisze „Rzeczpospolita”.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

Według szefa programu Patriot dla Polski z ramienia firmy Raytheon Johna Bairda, podwozia do pojazdów transportowych i zaplecza logistycznego miałby dostarczyć polski Jelcz, a wśród innych partnerów przemysłowych z Polski jest też Autosan, PIT-Radwar i Teldat. Raytheon obiecuje, że skarżyskie zakłady Mesko z czasem przejmowałyby produkcję niskokosztowych pocisków SkyCeptor. Jak podaje jednak „Rzeczpospolita” „Nie ma jednak mowy o budowaniu w kraju najbardziej nowoczesnych i najdroższych (ok. 5 mln dol. każdy) pocisków PAC-3 MSE, których producentem jest Lockheed Martin. Władze w Waszyngtonie nie widzą możliwości udostępniania tak zaawansowanych technologii sojusznikom.”

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Co Polska i USA podpisały ws. Patriotów?

W tak delikatnych sprawach, jak wiedza i doświadczenie w tworzeniu radarów nowej generacji, trzeba mieć realistyczne oczekiwania – radzi Jerzy Gruszczyński, szef pisma „Lotnictwo Aviation International”. – Nikt chętnie nie dzieli się technologiami, które powstają dzięki dziesięcioleciom doświadczeń i milionom dolarów zainwestowanych w badania – mówi ekspert.

Kresy.pl / Rzeczpospolita

Czytaj kolejny artykuł

Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz