Autostrada Wielkopolska, założona przez Jana Kulczyka musi zwrócić pieniądze z nadmiernej rekompensaty z tytułu zmiany ustawy o autostradach płatnych.

Komisja Europejska podała dzisiaj informację, że Autostrada Wielkopolska SA (AW SA), operator odcinka autostrady A2 musi zwrócić Polsce 895 milionów złotych z odsetkami. Polskie władze wypłaciły rekompensatę mającą na celu wynagrodzenie przedsiębiorstwu AW SA za zwolnienie pojazdów ciężarowych z obowiązku płacenia za przejazd Autostradą. Zdaniem KE było to działanie które w swoim wymiarze było niezgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa.

Szczegółowe dochodzenie Komisji rozpoczęte w czerwcu 2014 r. potwierdziło, że Autostrada Wielkopolska SA miała prawo do otrzymania rekompensaty w ramach umowy koncesyjnej z Polską w celu przywrócenia oczekiwanej sytuacji finansowej sprzed zmiany polskich przepisów w 2005 r. Jednakże w dochodzeniu Komisji potwierdzono, że władze polskie oparły się na nieaktualnych danych z 1999 r. Doprowadziło to do zawyżenia spodziewanych przychodów AW SA z opłat za przejazd pojazdów ciężarowych w przypadku braku zmian legislacyjnych – podała w swoim oświadczeniu Komisja.

ZOBACZ TAKŻE: Od dziś droższe opłaty za przejazd A2

Brukselscy urzędnicy orzekli, że różnica między wypłaconą kwotą rekompensaty a zaktualizowanym szacunkiem opartym na danych z 2004 r. stanowiła nieuzasadnioną korzyścią gospodarczą dla AW SA. Naruszono w ten sposób unijne zasady pomocy państwa.

Wynika to z faktu, że rekompensata faktycznie wypłacona na rzecz AW SA przekraczała bezpośrednie skutki zmiany legislacyjnej i doprowadziła do poprawy spodziewanej sytuacji finansowej spółki. Autostrada Wielkopolska SA musi teraz zwrócić państwu polskiemu 895 mln zł (około 200 mln euro) plus odsetki – stwierdziła KE.

W 2005 r. Polska zmieniła przepisy dotyczące pojazdów ciężarowych, które musiały płacić podwójnie za korzystanie z autostrad, co było to niezgodne z przepisami Unii Europejskiej. Musieli oni ponosić zarówno opłatę ryczałtową, jak i opłatę autostradową. W efekcie zmian samochody ciężarowe zostały zwolnione z opłat autostradowych.

Wtedy to ówczesne władze naszego kraju zrekompensowały posiadaczom koncesji na autostrady utratę dochodów, wprowadzając tzw. myto wirtualne, ustalane z każdym posiadaczem koncesji oddzielnie. W sierpniu 2012 r. ówczesny rząd zgłosił Komisji, wypłatę zbyt wysokie rekompensaty na rzecz AW SA. Autostrada Wielkopolska miała zawyżyć swoją wewnętrzną stopę zwrotu, poprzez użycie przestarzałego badania na temat ruchu drogowego i dochodów. Zamiast badania z 2004 r., Autostrada Wielkopolska SA powołała się na badanie z 1999 r., które szacowało znacznie wyższy poziom ruchu i przychodów.

Komisja Europejska uznała, że kwota rekompensaty przekroczyły dochód, jaki Autostrada Wielkopolska SA mogła osiągnąć z z opłat za pojazdy ciężarowe. Dochodzenie KE w tej sprawie toczyło się od połowy 2014 r.

Interes Skarbu Państwa jest interesem nadrzędnym, dlatego jesteśmy usatysfakcjonowani rozstrzygnięciem – oświadczył w komentarzu minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

kresy.pl / money.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply