„The Economist”: uczniowie polskich szkół sobotnich mają lepsze wyniki niż rówieśnicy

Brytyjski tygodnik „The Economist” opisując funkcjonowanie szkół sobotnich, w których dzieci Polaków w Wielkiej Brytanii uczą się przedmiotów ojczystych podkreśla, że ich uczniowie zazwyczaj mają lepsze wyniki w nauce od rówieśników.

Polskie szkoły sobotnie w Wielkiej Brytanii zostały założone pod koniec lat 40. XX wieku, przez Polaków, którzy po II wojnie światowej zdecydowali się zostać na Wyspach. W ostatnich latach ich liczba wzrosła – wraz z liczbą Polaków w tym kraju, którzy przyjechali tam po wejściu Polski do UE.

„The Economist” pisze, że o ile w 2002 roku istniało tylko 45 takich placówek, to teraz przy Polskiej Macierzy Szkolnej zarejestrowanych jest ich 130. Ponadto, działa jeszcze 20 takich szkół, które nie są zgłoszone, a kolejne 10 jest w trakcie zakładania. – Jak tłumaczy jeden z rodziców, „istnieje taka dobra forma presji: jeśli twoje dziecko nie chodzi, inni rodzice spytają o to, dlaczego” – czytamy w tygodniku.

Według ostatnich danych, w Wielkiej Brytanii mieszka już milion Polaków. Pod koniec 2003 roku, były ich 44 tys. osób. Ponadto, co roku Polki w Wielkiej Brytanii rodzą około 22 tys. dzieci.

Przeczytaj: Polacy największą mniejszością narodową w Wielkiej Brytanii – ponad milion osób w 2016

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

– Wiele z nowych szkół zostało założonych, aby zapewnić edukację tym, którzy niedawno przyjechali, lepiej posługują się polskim i jest bardziej prawdopodobne, że wrócą do Polski – powiedziała „The Economist” Małgorzata Lasocka, była dyrektor polskiej szkoły sobotniej im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Tygodnik podkreśla, że polski rząd corocznie wspiera funkcjonowanie polskich szkół sobotnich kwotą 10 milionów funtów. Zapewnia też szkolenia dla nauczycieli. W tym roku polski Sejm przyjął ustawę rozszerzająca funkcjonowanie legitymacji szkolnej i związanych z nią uprawnień na uczniów placówek poza granicami Polski.

W ocenie ambasadora RP w Londynie, Arkadego Rzegockiego, brytyjskie szkoły są dobre w pomaganiu tym, którzy niedawno przyjechali. Jednak nie zapewniają one wiele informacji o polskiej kulturze. „The Economist” podaje, że zajęcia w polskich szkołach sobotnich kosztują około 10 funtów za dzień szkolny. W ramach tego, dzieci uczą się języka polskiego, historii, geografii i nauki o kulturze.

Gazeta wskazuje również na dobre wyniki osiągane przez uczniów takich placówek. Powołuje się na opinię Kirsty Gillan-Thomas z Paul Hamlyn Foundation. Według niej, mimo niewielu dostępnych danych, „uczniowie, którzy uczęszczają do szkół sobotnich, wypadają na egzaminach lepiej od rówieśników”.

W czerwcu tego roku dwie polskie szkoły sobotnie – Polska Sobotnia Szkoła im. Tadeusza Kościuszki w Londynie i European’s Welfare Association CIC w Walsall – otrzymały prestiżową nagrodę przyznawaną przez królową Elżbietę II. Chodzi o Nagrodę Królowej za Służbę Społeczną (QAVS) –  najwyższe brytyjskie odznaczenie dla organizacji społecznych. Jest ono przyznawane za „wybitne zasługi grup wolontariuszy na rzecz ich społeczności”.

Czytaj również: Język polski pozostaje na maturach w Wielkiej Brytanii

„The Economist” / forsal.pl / Kresy.pl

Oceń ten artykuł




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz