Port Gdańsk umacnia swoją pozycję na Bałtyku

Port Gdańsk ponownie osiągnął drugą pozycję na Bałtyku pod względem liczby obsłużonych kontenerów. Zajął też siódmą lokatę w zakresie wielkości przeładunków ogółem.

Jednym z najważniejszych wydarzeń dla portu w 2015 roku było zawinięcie do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk statku Majestic Maersk. Inicjuje to zapowiadany od kilku miesięcy wspólny serwis armatora Maersk oraz MSC, które w ubiegłym roku zawarły 10-letnią umowę, tworząc alians znany jako M2. Dzięki temu rozwiązaniu można skumulować dużą masę ładunku i dostarczyć ją bliżej miejsc docelowych.

Armatorzy eksploatują również coraz większe statki. Z jednej strony pozwala to na dodatkowe oszczędności, a z drugiej – zawęża listę portów, do których gigantyczne jednostki mogą zawijać. Stąd wzrasta rola portów przystosowanych do obsługi dużych statków, noszących status tzw. hubów. Dotyczy to także Portu Gdańsk, który jest jednym z nich. Co ważne, już od 5 lat regularnie zawijają do niego statki oceaniczne łączące z Polską odległy Port Szanghaj.

Rok 2014 był dla portu rekordowym pod względem przeładunku kontenerów, przekraczając po raz pierwszy liczbę 1,2 mln TEU. To o około 3% lepiej niż w roku wcześniejszym. Z kolei zestawiając dane z ostatnich 5-6 lat w zakresie przeładunku kontenerów w Gdańsku widoczny jest ponad dwukrotny wzrost w przeładunkach. Dzięki temu Gdańsk awansował w rankingu największych portów kontenerowych Bałtyku z 8. pozycji w roku 2009 na 2. 2012 roku, którą utrzymał w kolejnych latach. Możliwe jest także zmniejszenie dystansu do będącego liderem portu w St. Petersburgu.

logistykamorska.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply