Niemiecka firma FFG zaprezentowała demonstrator kołowego transportera Genesis z napędem hybrydowym.
W tym tygodniu podczas sympozjum zorganizowanego w zakładach niemieckiej firmy FFG Flensburger Fahrzeugbau we Flensburgu, przedsiębiorstwo to zaprezentowało demonstrator technologii kołowego transportera opancerzonego przyszłości, o nazwie Genesis.
Premiera demonstratora miała pierwotnie mieć miejsce w czerwcu br., podczas salonów Eurosatory 2020 w Paryżu, jednak wydarzenie to zostało odwołane z powodu pandemii koronawirusa.
Jak podaje serwis ZBiAM.pl, Genesis to kołowy transporter opancerzonym w układzie 8×8, nieco przypominający GTK Boxer. Podobnie jak on, posiada moduł jezdny i wymienne moduły misyjne, przy czym podczas sympozjum zaprezentowano go w konfiguracji bojowego wozu piechoty, z bezzałogową wieżyczką bojową Kongsberg wyposażoną w armatę kal. 30 mm.
Niemiecki pojazd posiada potężny, hybrydowy układ napędowy (diesel-elektryczny) o mocy całkowitej aż 1368 kW/1860KM. Umieszczony z przodu silnik wysokoprężny służy jedynie do zasilania baterii akumulatorów, które z kolei zasilają osiem silników elektrycznych umieszczonych w osiach wozu, z osobnymi wałami napędowymi. Każdy z nich zapewnia moment obrotowy o wartości 15 622 Nm.
Pojazd ma poruszać się niezwykle cicho w trybie całkowicie elektrycznym (tzw. Silent Watch), a także posiadać bardzo dobre przyspieszenie. Pod względem sterowania, zastosowano podobne rozwiązanie jak w przypadku pojazdów gąsienicowych (różnicowanie prędkości obrotowej lub hamowanie kół na poszczególnych burtach). FFG zapewnia, że technologię tę można też zastosować w pojazdach w układzie 4×4 czy 6×6. Wiadomo też, że dwuosobowa załoga jest chroniona przed ewentualnym negatywnym wpływem potężnej instalacji elektrycznej przez specjalnie zaprojektowane elementy.
Jak podano, Genesis ma 8,25 m długości, 2,25 m szerokości i 2,4 m wysokości oraz masę 40 ton. Maksymalna prędkość to ponad 100 km/godz, a zasięg wynosi 150 km przy napędzie wyłącznie elektrycznym i przy prędkości 40 km/godz lub 600 km przy wykorzystaniu układu hybrydowego i przy prędkości 60 km/godz. Pojazd może przewozić 10-osobowy desant.
Wóz Genesis został w całości opracowany i sfinansowany przez FFG. Prace rozpoczęto dwa lata temu. Wiadomo, że w niedalekiej przyszłości Genesis zostanie poddany różnym testom, a rozwiązania opracowane w toku rozwoju tego kołowego transportera mają posłużyć do budowy przyszłego następcy pojazdu rozpoznawczego FENNEK lub podczas realizacji francusko-niemieckiego programu Main Ground Combat System (MGCS).
Zbiam.pl / euro-sd.com / Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!