Newag zawarł umowy z francuskimi spółkami z grupy Akiem na dostawę 30 lokomotyw elektrycznych wraz z umową na świadczenie usług ich utrzymania lokomotyw, z opcją na kolejne 50. Wartość zasadniczego kontraktu to około 164 mln euro netto.

W tym tygodniu Newag poinformował o zawarciu dużej umowy, kolejnej w ostatnim czasie. Spółka podpisała umowę ze spółkami francuskimi z grupy Akiem: Locomotive Pool Structure 1 SAS oraz Akiem SAS. Dotyczy ona dostarczenia Francuzów 30 lokomotyw elektrycznych Dragon 2 wraz z utrzymaniem. Media branżowe zaznaczają, że Akiem jest jednym ze światowych liderów na rynku wynajmu lokomotyw.

Jak czytamy, umowa obejmuje dostawę 30 lokomotyw elektrycznych wraz z umową na świadczenie usług utrzymania prewencyjnego i korekcyjnego przez okres ośmiu lat. Ponadto, umowy przewidują prawo opcji zamówienia przez zamawiającego do 50 dodatkowych lokomotyw wraz ze świadczeniem utrzymania. Można z niego skorzystać w całości lub w części w terminie do końca 2025 roku.

Dostawy lokomotyw będą realizowane w latach 2025-2027, a szacowana wartość umów wynosi nieco ponad 164 mln euro netto. Składa się na to wynagrodzenie za dostawę lokomotyw w łącznej kwocie 128,1 mln euro netto, a także blisko 36 mln euro za utrzymanie. Łącznie z prawem opcji Newag może zarobić nawet 445,53 mln euro.

Dziesięć lokomotyw Dragon 2 E6MST zostanie dopuszczonych do eksploatacji na terenie Polski, Czech i Słowacji. Z kolei 20 lokomotyw jednosystemowych DC ma zostać dopuszczonych terenie Polski, znacząco wzmacniając Akiem na środkowoeuropejskim rynku.

„Gigantyczny kontrakt pozyskany od prywatnego podmiotu może być kamieniem milowym w rozwoju nowosądeckiej firmy” – komentuje portal rynekkolejowy.pl.

Jak zaznaczono, lokomotywy platformy Dragon 2 to najnowsza generacja lokomotyw towarowych, zaprojektowana z myślą o zrównoważonym transporcie. Są efektywne energetycznie, spełniają wymagania technicznych specyfikacji interoperacyjności umożliwiając transport 4200 ton ładunków. Moduły dojazdowe spełniają normy emisji spalin Stage V i wyposażone są w silniki spalinowe HVO ready.

rynek-kolejowy.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply