Turystyczna ekspansja Litwy

Agencje turystyki Litwy, które od lutego przyszłego roku rozpoczną pracę w ośmiu państwach europejskich, zaprezentują światu potencjał turystyczny tego kraju.

Państwowy Departament Turystyki [lit. Valstybinis turizmo departamentas (VTD), dalej w tłumaczeniu: VTD – przyp. tłumacza]podpisał umowy z zagranicznymi firmami, które wygrały konkurs na świadczenie usług w zakresie reprezentowania turystyki Litwy w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Polsce, Rosji, Szwecji, Niemczech, we Włoszech i Francji.

Będą udzielać konkretnych informacji

Badania pokazują, że coraz więcej turystów zagranicznych interesuje się możliwościami spędzania tu wolnego czasu, korzystania z usług zdrowotnych czy podróżowania po Litwie na własną rękę. Nasz kraj coraz częściej staje się też miejscem międzynarodowych konferencji.

Według dyrektorki VTD Raimondy Balniene w krajach, dla których turystyka stanowi priorytet, agencje podróży i klienci indywidualni życzą sobie konkretnych danych na temat możliwości i produktów turystyki Litwy. A takiej informacji bezpośrednio mogą udzielać pracownicy przedstawicielstw Litwy, które znajdują się za granicą.

„Poza tym zaprezentowanie na poszczególnych rynkach możliwości turystyki Litwy wpłynie na poprawę ogólnego wizerunku kraju, będzie przybywać informacji na temat Litwy. Projekt przyniesie również korzyści ekonomiczne, gdyż rosnącej liczbie turystów odwiedzających Litwę będzie towarzyszyć wzrost dochodów z turystyki, będzie zwiększać się liczba miejsc pracy w sektorze turystycznym, skorzystają również drobne przedsiębiorstwa.” – o korzyściach związanych z tworzonymi przedstawicielstwami mówi R. Balniene.

Nowe przedstawicielstwa Litwy zostaną utworzone w Monachium, Moskwie, Warszawie, Sztokholmie, Londynie, Paryżu, Rzymie i Madrycie. Mając na celu promowanie turystyki przyjazdowej i zwiększenie rozpoznawalności Litwy, przedstawicielstwa podejmą się realizacji różnych działań marketingowych. Należeć do nich będą: prezentowanie produktów i możliwości turystyki Litwy, zarządzanie stroną internetową, przeprowadzanie w sieciach społecznościowych kampanii reklamowych w języku używanym na danym obszarze i przy uwzględnieniu specyfiki konkretnego rynku, współpraca z przedstawicielami branży turystycznej i mediami, uczestniczenie w wystawach i innych wydarzeniach związanych z promocją turystyki, realizowanie projektów reklamowych, analiza rynku turystycznego.

Początek działalności przedstawicielstw turystyki Litwy za granicą przewidywany jest na luty 2013 roku. Zgodę na ich utworzenie musi wyrazić jeszcze Litewska Agencja Wsparcia Przedsiębiorczości [lit. Lietuvos verslo paramos agentura].

Z turystyki konferencyjnej – prawie pół miliarda

Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez instytucję publiczną o nazwie Centrum Informacji Turystycznej i Biuro Konferencyjne w Wilnie, w 2011 roku sama tylko turystyka konferencyjna przyniosła Wilnu dochód w wysokości 465 milionów litów. Blisko 60% wydarzeń związanych z turystyką międzynarodową, które miały miejsce w ubiegłym roku w stolicy, stanowiły konferencje instytucji naukowych i stowarzyszeń; pozostała część to wydarzenia organizowane dla prywatnych firm. Średni obrót w przypadku pierwszych wyniósł 122 tysiące litów, w przypadku drugich – 73,5 tysiąca litów.

Uczestnicy międzynarodowych konferencji wydają dziennie średnio około 900 litów – to trzy razy więcej niż turyści, którzy przyjeżdżają na Litwę w wolnym czasie. W Wilnie najczęściej spędzają oni trzy i pół doby, przez ten czas wydają więcej niż 3 tysiące litów. Średnia liczba uczestników międzynarodowego wydarzenia wynosi około 200 osób.

LICZBY

Według danych Departamentu Statystyki [lit. Statistikos departamentas]w 2011 r. Litwę odwiedziło 1,775 mln zagranicznych turystów. Liczba noclegów turystów zagranicznych wyniosła 7,83 mln, z czego 63% stanowili turyści zagraniczni z docelowych rynków zagranicznych.

W 2011 r. Litwa zarobiła na zagranicznych turystach 2,2 mld litów.

Przez 9 miesięcy tego roku w obiektach noclegowych na Litwie wrastała liczba turystów z Rosji (43%), Norwegii (28%), Wielkiej Brytanii (20%) i Niemiec (25%).

Arvydas Jockus

Tłumaczenie z języka litewskiego: Karolina Modzelewska

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply