Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, pod red. B. Chlebowskiego, t. 12, Warszawa 1892, s. 227.

Tatarynów, wś, pow. rudecki, 22 klm. na płd.-wsch. od Rudek, 8 klm. na płd.-wsch. od Komarna (sąd pow. i urz. poczt.). Na płn. le­żą Łowczyce i Rumno, na wsch. Horożana Wielka, na płd.-wsch. Kołodruby, na płd. Powerchów, na płd.-zach. Monastyrzec, na zach. Nowawieś i Podzwierzyniec. Płd.-zach. granicy dotyka Dniestr. Zabudowania wiej­skie leżą na płn.-zach. Na płn.-wsch. leży grupa domów „Kruszyniec”, na płd. od niej grupa domów „Paleniki“, w środku fol. i le­śniczówka „Koszarki”. Płd. część wsi lesi­sta (las Lipowski na wsch. i Grabowno na zach.). Płd.-zach. część moczarzysta, Popro­wadzono tędy kanał. Wznieś, na płn.-wsch. sięga 297 mt. Własn. więk. (hr. Karola Lanckorońskiego) ma roli or. 367, łąk i ogr. 164, pastw. 94, lasu 1186 mr.; wł. mn. roli orn 889, łąk i ogr. 515, past. 45 mr. W r. 1880 było 168 dm., 1240 mk. w gm., 4 dm., 25 mk na obsz. dwor. (1217 gr.-kat., 33 rz.-kat,, 12 izr., 3 innych wyzn.; 1226 Rusinów, 21 Pola­ków, 18 Niemców). Par. rzym.-kat. w Komarnie, gr.-kat. w miejscu, dek. horożański, dyec. przemyska. Do par, należy Hołodówka. We wsi jest cerkiew, postawiona w r. 1714, i szkoła etat. 1-klas. Dnia 3 sierp. 1472 r. w Krakowie ubezpiecza król Kazimierz woj. ru­skiemu Stanisławowi z Chodcza 100 marek na wsi Tatarynowie w ziemi lwowskiej (Ptaszycki, Metr. lit., str. 222). Na sejmie piotr­kowskim dnia 6 lut. 1533 r. daje Zygmunt I Ottonowi z Chodcza, woj. sandomierskiemu, stcie lwow. etc., wieś Tatarynów (Liske, A. G. Z., t. 10, Nr. 507). W Warszawie dnia 26 maja 1690 r. poświadcza Jan III, że Jan Stanisław Jabłonowski ustąpił na rzecz Jana Karola Dolskiego wsi: Tatarynów itd, (Liske, 1. c., Nr. 6064). W Wiśniowcu dnia 27 wrześ. 1721 r. pozwala Michał Serwacy Korybut na Wiśniowcu Wiśniowiecki, Bogusławowi Biel­skiemu, cześnikowi chełmskiemu, wykupić folwark T. z zastawu u Hańskiego (Liske, 1. C., Nr. 6, 821). Lut. Dz.

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply