Polski Słownik Biograficzny, t. 1, Kraków 1935, s. 103.

Andrzej, malarz ruski cerkiewny z początku XV w. Znany tylko jako jeden z trzech twór­ców polichromji zamkowego kościoła Św. Trójcy w Lublinie. Dziełem jego przedewszystkiem jest cykl pasyjny w absydzie tego kościoła. Pod malowidłem bocznej ściany łuku tęczo­wego znajduje się napis częściowo wyskrobany (po r. 1900, wedle tradycji miejscowej jakoby przez jakiegoś uczonego rosyjskiego), wymie­niający A. jako twórcę polichromji tego ko­ścioła, ukończonej w dniu św. Wawrzyńca tj. 10 VIII 1418. Polichromje te noszą cechy bi­zantyjskiego renesansu za Paleologów na Bał­kanach, przy pewnym wpływie zachodnioeuro­pejskim. Na bocznej ścianie łuku tęczowego portret Jagiełły na koniu. Malarz A. jest wi­docznie jednym z głównych artystów ruskich, działających za panowania Władysława Jagiełły na .terenie Polski zgodnie z sztuką łacińską Za­chodu, a pochodzących najpewniej z Rusi Czer­wonej.

Sokołowski M. w Sprawozdaniu KHS., VIII, s. CCCLXX; Starzyński J. i Walicki M., Malarstwo monumentalne w Polsce Średniowiecz­nej, W. 1929; Walicki M., Malowidła ścienne ko­ścioła św. Trójcy na Zamku w Lublinie, Studja do dziejów sztuki w Polsce, W. 1930, t. III.

Helena d’Abancourt

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply