Po „pomarańczowej rewolucji” mimo, iż Ukraina otwarcie zgłosiła plany integracyjne z Unią Europejską, sytuacja mniejszości uległa nawet pogorszeniu. Szczególnie w okresie rządów Julii Tymoszenko pojawiły się tendencje do ograniczenia nauczania w szkołach języka mniejszości i przekształcenia ich w placówki ukraińskie, w których jej język mniejszości byłby nauczany jako obcy.
W pierwszych latach niepodległej Ukrainy społeczeństwo Zakarpacia uległo silnej atomizacji. Praktycznie rzecz biorąc wszystkie ruchy uległy podziałom i kłótniom. Obronną ręką wyszły z tego okresu mniejszości narodowe, zamieszkujące Zakarpacie. Ukraina, kształtując swój system prawny, przyjęła do niego rozwiązania umożliwiające im obronę swych interesów. Szczególnie ważne było przyjęcie przez Ukrainę w 1991 r. ustawy „O mniejszościach narodowych na Ukrainie”. Wraz z „Deklaracją Praw Narodowości Ukrainy” wyprzedziła ona na poziomie regionalnym szereg międzynarodowych aktów prawnych, takich chociażby jak: ”Europejska Konwencja Ramowa o Ochronie Mniejszości”, czy „Europejska Karta Języków Regionalnych i Mniejszościowych”.
W „Deklaracji Praw Narodowości Ukrainy”, wychodząc z zasad „Deklaracji o Suwerenności Państwowej Ukrainy”, a także z „Aktu o Niepodległości Ukrainy”, kierując się „Powszechną Deklaracją Praw Człowieka” i ratyfikowanymi przez Ukrainę Międzynarodowymi Paktami Praw i Wolności Obywatelskich zadeklarowano, że państwo ukraińskie gwarantuje wszystkim narodom, grupom narodowościowym, obywatelom, którzy żyją na jego terytorium, równe prawa polityczne, ekonomiczne, socjalne i kulturalne.
Dyskryminacja zabroniona
Deklaracja zapewnia przedstawicielom narodów i grup narodowościowych równe prawa do wybierania do organów władzy państwowej wszystkich szczebli, zajmowania wszystkich stanowisk w urzędach państwowych, przedsiębiorstwach, instytucjach i organizacjach. Dyskryminacja narodowa jest zabroniona i karana zgodnie z prawem.
Deklaracja Praw Narodowości Ukrainy w imieniu państwa ukraińskiego gwarantuje wszystkim narodom i grupom narodowościowym:
– prawo do swobodnego posługiwania się językiem ojczystym we wszystkich sferach życia społecznego, włączając oświatę, wytwórczość, otrzymywanie i rozpowszechnianie informacji,
– prawo wyznawania swojej religii, wykorzystywania swojej symboliki narodowej, obchodzenia swoich świąt narodowych, uczestniczenia w tradycyjnych obrzędach swoich narodów,
– prawo do tworzenia centrów kultury, towarzystw, ziomkostw i związków, które mogą prowadzić działalność skierowaną na rozwój kultury narodowej,
– prawo do swobodnych kontaktów ze swoją historyczną ojczyzną.
Pierwsza i ostatnia
Ustawa Ukrainy „O mniejszościach narodowych na Ukrainie” była pierwszą i do dziś pozostaje jedyną systemową i kompleksową ustawą na Ukrainie, przyjętą w celu zagwarantowania mniejszościom narodowym prawa do wolnego rozwoju. Ustawa ta sprecyzowała pojęcie mniejszości narodowych stwierdzając, że: ”Do mniejszości narodowych należą grupy obywateli Ukrainy, którzy nie są Ukraińcami z pochodzenia, wykazują poczucie świadomości narodowej i wspólnoty między sobą”. Ustawa przyznała mniejszościom m.in. prawo do zachowania środowiska życia w miejscach ich zasiedlenia historycznego i współczesnego.
Zobowiązania na papierze
Na mocy ustawy o mniejszościach narodowych państwo ukraińskie zobowiązało się do zagwarantowania wszystkim mniejszościom narodowym prawa autonomii narodowo- kulturalnej, posługiwanie się i nauczanie w języku ojczystym, czyli uczenie się języka ojczystego w szkołach państwowych albo w narodowych, stowarzyszeniach kulturalnych, rozwój narodowych tradycji kulturalnych, używanie symboliki narodowej, obchodzenie świąt narodowych, wyznawanie swojej religii, zaspokajanie potrzeb w zakresie literatury, sztuki, środków masowego przekazu, tworzenie narodowych instytucji kulturalnych oraz szkolnych i wszelką inną działalność, która nie jest sprzeczna z obowiązującym prawodawstwem. Państwo ukraińskie zobowiązało się też na mocy ustawy o mniejszościach do kształcenia kadr pedagogicznych, kulturalno-oświatowych i innych im potrzebnych poprzez sieć uczelni. Organy państwowe na podstawie umów międzynarodowych miały też popierać szkolenie specjalistów mniejszości narodowych w innych państwach. Ustawa o mniejszościach narodowych gwarantuje też przedstawicielom mniejszości prawo wybierania lub mianowania na zasadach równości na wszelkie stanowiska w organach władzy ustawodawczej, wykonawczej, sądowniczej, samorządów terenowego i regionalnego, w wojsku, w zakładach, urzędach i organizacjach.
A funduszy brak…
W ustawie znalazł się też punkt stwierdzający, że obywatele Ukrainy mają prawo do wolnego wyboru i przywrócenia narodowości, a także, że zmuszanie obywateli w jakiejkolwiek formie do wyrzeczenia się swojej narodowości jest niedopuszczalne. Inny artykuł ustawy zapewniał członkom mniejszości możliwość swobodnego ustanawiania i utrzymywania kontaktów z osobami swojej narodowości oraz ich organizacjami społecznymi poza granicami Ukrainy, do otrzymywania od nich pomocy w celu zaspokojenia potrzeb językowych, kulturalnych, duchowych, do uczestniczenia w działalności międzynarodowych organizacji pozarządowych. Jeszcze inny artykuł ustawy deklarował, że w budżecie państwowym będą przewidziane fundusze na potrzeby rozwoju mniejszości narodowych.
Diabeł oczywiście tkwi w szczegółach. Michał Towt znany zakarpacki polityk i politolog, przedstawiciel organizacji mniejszości narodowych przy prezydencie Ukrainy, jako jeden z liderów i twórców Demokratycznego Związku Węgrów na Ukrainie uważa, że sama ustawa ma szereg niedociągnięć, a jej stosowaniew praktyce pozostawia wiele do życzenia. Część zapisów ustawy nie ma przełożenia w innych aktach ustawodawczych Ukrainy i pozostają martwe. I tak zrealizowanie prawa narodowych organizacji społecznych do wysunięcia swoich kandydatów na deputowanych do organów władzy państwowej – nie jest przewidziane ani w ustawie „O wyborach deputowanych ludowych Ukrainy”, ani w ustawie „O wyborach organów samorządu terytorialnego”. Prawo mniejszości do tworzenia jednostek narodowo-administracyjnych istnieje tylko na papierze.
Brak reprezentacji
Rozwiązanie to nie jest bowiem przewidziane ani w ustawie „O samorządzie miejscowym na Ukrainie”, ani w projektach ustaw „O administracyjno-terytorialnym ustroju Ukrainy, które są rozpatrywane przez Najwyższą Władzę Ukrainy od 1997 r. Mniejszość nie uzyskała też prawa do autonomii narodowo-kulturalnej. Żadna z dotychczasowych ustaw „O budżecie państwowym Ukrainy” nie uwzględniła utworzenia specjalnych funduszy na potrzeby rozwoju mniejszości narodowych. Nie otrzymują one więc żadnego wsparcia od państwa, którego są obywatelami.
Na istnienie problemu reprezentacji mniejszości narodowych w organie ustawodawczym jeszcze w 1995 r. zwrócił uwagę władzom Ukrainy marszałek Sejmu RP Józef Zych. Przemawiając z trybuny parlamentu Ukrainy wyraził nadzieję, że za przykładem polskiego ustawodawstwa wyborczego ukraiński parlament wprowadzi odpowiednie zmiany i uzupełnienia, by w trakcie wyborów do Rady Najwyższej mniejszość polska uzyskała możliwość skorzystania ze swoich praw obywatelskich. Marszałek Zych występował wówczas w obronie Polaków, ale rozwiązanie przez niego proponowane dotyczyło niewątpliwie wszystkich mniejszości.
Postulaty wciąż te same
O konieczności doskonalenia ukraińskiej bazy prawnej w dziedzinie ochrony praw mniejszości narodowych, mowa jest też w dokumencie końcowym wszechukraińskiej konferencji kierowników stowarzyszeń narodowo-kulturalnych, uchwalonej w Kijowie 17 grudnia 2002 r. Jej uczestnicy przedstawili szereg opinii dla gabinetu ministrów, sugerując mu opracowanie i przedstawienie Radzie Najwyższej projektu nowej ustawy „O mniejszościach narodowych na Ukrainie”, a także o przygotowaniu ustawy „O koncepcji państwowej polityki etnonarodowej Ukrainy” i ustawy „O rehabilitacji i odnowieniu praw osób deportowanych z przyczyn narodowościowych”. Zebrani na konferencji zasugerowali też wprowadzenie zmian i uzupełnień do ustaw „O wyborach deputowanych ludowych Ukrainy” oraz „O związkach obywateli”. Przedstawiciele mniejszości zwrócili także uwagę na potrzebę wyodrębnienia w budżecie państwa środków dla mniejszości narodowych.
Pomimo upływu lat sytuacja nie uległa od strony prawnej poprawie na rzecz mniejszości narodowych. Po „pomarańczowej rewolucji” mimo, iż Ukraina otwarcie zgłosiła plany integracyjne z Unią Europejską, sytuacja mniejszości uległa nawet pogorszeniu. Szczególnie w okresie rządów Julii Tymoszenko pojawiły się tendencje do ograniczenia nauczania w szkołach języka mniejszości i przekształcenia ich w placówki ukraińskie, w których jej język mniejszości byłby nauczany jako obcy.
Ostry sprzeciw Węgrów
Na Zakarpaciu wszelkie próby ograniczenia praw mniejszości spotykały się z ostrym sprzeciwem ich przedstawicieli, zwłaszcza zaś mniejszości węgierskiej, która czując się współgospodarzami terenu bardzo stanowczo upominała się o swoje prawa. Dzięki swojej determinacji uzyskała w obwodzie zakarpackim bardzo silną pozycję. W odróżnieniu od innych mniejszości zamieszkujących Ukrainę uzyskała ona bardzo silne wsparcie ze strony swojej Macierzy. Zdaniem Ludmiły Fedorczuk zajmującej się badaniami sytuacji mniejszości narodowych na Zakarpaciu dużą rolę w umocnieniu życia mniejszości węgierskiej i trwania jej zwartego skupiska odegrało przyjęcie w Republice Węgierskiej w końcu 2001 r. ustawy „O Węgrach mieszkających w sąsiednich państwach”. Na jej podstawie Węgrzy zamieszkujący Zakarpacie otrzymali „Dowody przynależności do narodowości węgierskiej”.
Autonomia narodowo- kulturalna
Stanowiły one coś w rodzaju przyjętej później w Polsce „Karty Polaka” tyle jednak , że ze znacznie większymi kompetencjami. Spowodowało to większą niż dotąd aktywność Konsulatu Generalnego Węgier na Zakarpaciu z siedzibą w Użgorodzie. W 2001 r. utworzył on swoją ekspozyturę w Berehowie, stolicy rejonu zamieszkałego przez 54 tys. Węgrów i stanowiących 73 proc. jego mieszkańców. Ekspozytura ta z czasem przekształciła się w samodzielny Konsulat Węgier, co dla tamtejszych Węgrów miało ogromne znaczenie. Ożywiła się też Międzynarodowa Ukraińsko-Węgierska Komisja Mieszana d.s. sytuacji Mniejszości Narodowych. We wrześniu 2003 r. w Użgorodzie odbyło się XII posiedzenie Komisji, na którym zalecono stronie ukraińskiej popierać przygotowanie projektu ustawy o autonomii narodowo-kulturalnej. Zwróciła ona też uwagę, że strona ukraińska nie rozstrzygnęła problemu w zakresie przewozu bezcłowego książek i gazet.
Współpraca przygraniczna
Na korzyść zakarpackich Węgrów zaczęła też działać współpraca przygraniczna realizowana między Obwodem Zakarpackim a węgierski województwem Szabdes-Szatmar-Bereg, której głównym celem jest rozwój kontaktów między organizacjami pozarządowymi obu państw. Ustawa ta ożywiła kontakty Węgrów mieszkających na Zakarpaciu z Macierzą. Podobne znaczenie miało też powołanie „Asocjacji przygranicznych organów samorządów lokalnych na Zakarpaciu”, w skład której wchodzą przedstawiciele 54 miejscowości, w których Węgrzy tworzą zwarte skupiska. Współpracuje ona z ziomkami po drugiej stronie granicy, tworząc poprzez kontakty osobiste, biznesowe, handlowe i turystyczne pomost współpracy między obwodem zakarpackim a Węgrami. Dzięki temu pozycja mniejszości węgierskiej na Zakarpaciu zaczęła wzrastać.
Cdn.
Marek A. Koprowski
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!