Własna firma budowlana może być dobrym pomysłem na dochodowy biznes. Ze względu na skalę przedsięwzięcia, warto krok po kroku zaplanować wprowadzenie działalności na rynek. O czym należy pamiętać? Poznaj garść faktów na ten temat.

Jak założyć firmę budowlaną w 10 krokach?

Zakładanie własnej firmy budowlanej wymaga gruntownego przygotowania i znajomości kluczowych aspektów biznesowych, o czym możesz się przekonać, m.in. czytając ten artykuł: https://firmove.pl/aktualnosci/finanse/podatki/uslugi-budowlane-na-ryczalcie. Jeśli jesteś pewien swojej decyzji, zapoznaj się z X praktycznymi wskazówkami, które Ci w tym pomogą.

  1. Stwórz biznesplan

Ustal w nim, jakie usługi będziesz świadczył — ogólnobudowlane, budowlano-remontowe, wykończeniowe, a może specjalistyczne? Twój biznesplan powinien zawierać także analizę konkurencji, strategię marketingową oraz plan finansowo-inwestycyjny.

  1. Zdobądź wymagane uprawnienia

Zadbaj o uprawnienia dotyczące  wykonywania funkcji technicznych, np. w zakresie nadzoru inwestorskiego, projektowania, rzeczoznawstwa budowlanego lub kierowania robotami budowlanymi. Jeśli ich nie posiadasz, rozwiązaniem może być zatrudnienie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. 

  1. Zarejestruj firmę

Złóż wniosek o wpis do CEIDG-1 lub KRS, w zależności od  formy prawnej prowadzonej działalności. Formularz CEIDG-1 wypełniają osoby decydujące się na  jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną. Wpis do KRS jest konieczny w przypadku spółek jawnych, komandytowych, akcyjnych i komandytowo-akcyjnych.

  1. Określ swój kod PKD

Rejestracja firmy budowlanej wiąże się z koniecznością wybrania odpowiednich kodów PKD,  dotyczących robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków oraz robót budowlanych specjalistycznych.

  1. Zgłoś firmę do VAT i ZUS

Zgłoszenia do ubezpieczenia, w zależności od jego rodzaju dokonuje się na drukach ZUS ZZA oraz ZUS ZUA. Zatrudniając pracowników, należy to zrobić w ciągu 7 dni od daty nawiązania stosunku pracy.

Zgłoszenia do VAT robimy na druku VAT-R, składanym wraz z formularzem CEID-1. Możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT – ze względu na wysokość osiąganych obrotów.

  1. Kasa fiskalna

Ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej jest wymagane, jeśli przedsiębiorca prowadzący firmę budowlaną będzie świadczył usługi dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jeśli roczny obrót firmy na rzecz tych osób przekracza 20 tysięcy złotych, sprzedaż może być udokumentowana fakturą. Jeśli dojeżdżasz do firmy, możesz skorzystać na przykład z rekompensaty. O tym możesz dowiedzieć się więcej np. na stronie: https://firmove.pl/aktualnosci/biznes/kadry-i-place/ryczalt-za-dojazdy.

  1. Sprzęt budowlany, narzędzia i materiały

Otwarcie nowego biznesu w branży budowlanej wiąże się z zakupem samochodu dostawczego, jak również zaopatrzeniem się w taki sprzęt budowlany i narzędzia jak m.in.: dźwig, koparka, ładowarka, drabiny, betoniarki, podnośniki.

  1. Koszty rejestracji i ubezpieczenia OC

Wpis do KRS to wydatek rzędu 500 złotych lub 250 złotych jeśli chodzi o rejestrację online. Niezbędne jest także wniesienie opłaty 100 złotych za umieszczenie podmiotu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Wykonywanie prac budowlanych wiąże się z ryzykiem wypadku, w związku z tym warto rozważyć wykupienie polisy OC w wysokości ok. 1000 złotych.

  1. Koszty związane z zatrudnieniem fachowców

Zatrudnienie pracowników generuje wysokie koszty. Mediana zarobków brutto w poszczególnych zawodach wynosi w przypadku murarza ok. 3900 zł, tynkarza – 4100 zł, betoniarza 3800 zł.

  1. Rozważ dofinansowanie biznesu

Wydatki związane z otwarciem firmy budowlanej mogą zostać sfinansowane z unijnych dotacji. W przypadku osób bezrobotnych jest to bezzwrotne dofinansowanie w wysokości wynoszącej maksymalnie 600% średniego wynagrodzenia. Przeczytaj też m.in. na https://firmove.pl/aktualnosci/prawo/prawo-gospodarcze/prowadzenie-dzialalnosci-nierejestrowanej-najwazniejsze-zagadnienia jakich działalności nie trzeba rejestrować.

Opierając się na powyższych wskazówkach, łatwiej będzie Ci zaplanować wszelkie formalności związane z nowym biznesem. Bez względu na skalę działalności, dopilnowanie wszelkich kwestii dotyczących rejestracji podmiotu, umożliwia mu prawną działalność na rynku.

Artykuł sponsorowany

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply