Norweskie Ministerstwo Obrony zwróciło się do sztabu generalnego kraju z prośbą o rozważenie możliwości przeniesienia bojowych wozów piechoty CV90 na Ukrainę.

Jak poinformowały w środę norweskie media, Ministerstwo Obrony Norwegii zwróciło się do sztabu generalnego kraju z prośbą o rozważenie możliwości przeniesienia bojowych wozów piechoty CV90 na Ukrainę.

Ministerstwo poinformowało, że rząd planuje większy wkład w pomoc wojskową dla Ukrainy i stale ocenia, czy Norwegia powinna wysłać Ukrainie więcej broni i sprzętu wojskowego.

„Rząd stale rozważa, czy Norwegia powinna wysłać Ukrainie więcej broni. Nie komentujemy tych szacunków ani żadnych bieżących ani przyszłych wkładów. Prowadzimy dobry dialog z Ukrainą i sojusznikami w sprawie potrzeb. Będziemy wspierać Ukrainę w takim stopniu, w jakim będzie to konieczne” — powiedział norweski minister obrony Björn Arild Gram dla TV 2.

Przypomnijmy, Szwecja wyśle 50 bojowych wozów piechoty CV90. Najprawdopodobniej będzie to wersja CV9040 – główny typ tego BWP, który znajduje się na uzbrojeniu szwedzkich sił zbrojnych.

CV90 (Combat Vehicle 90) to rodzina pojazdów bojowych opracowanych przez BAE Systems i Bofors.

Bojowy wóz piechoty CV90 jest uzbrojony w armatę 40 mm L70 Bofors. Opancerzenie maszyny pozwala wytrzymać trafienie pociskami 30 mm. Szwedzkie Siły Zbrojne dysponują ponad 500 takimi BWP.

Zobacz też: Słowacja kupuje 152 wozy bojowe piechoty CV90

CV90 Mk IV reprezentuje piątą generację gąsienicowego opancerzonego BWP CV90. Nowa wieża ma konstrukcję modułową, z możliwością uzbrojenia w działa główne kal. 30/40, 35/50 i 120 mm oraz zasobniki uzbrojenia dla zintegrowanych przeciwpancernych pocisków kierowanych i karabinów maszynowych.

Ponadto, CV90 to także pierwszy zachodni wóz bojowy piechoty z kwalifikowanym systemem aktywnej ochrony. Posiada nowy silnik Scania o mocy do 1000 koni mechanicznych oraz najnowszą, zmodernizowaną, wytrzymałą skrzynię biegów X300. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu została zwiększona z 35 ton do 37 ton, co oznacza dodatkowe 2 tony ładowności, bez spadku mobilności pojazdu. Użytkownikami pojazdów CV90 są już: Szwecja, Norwegia, Finlandia, Szwajcaria, Holandia, Dania i Estonia.

Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply